Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telemasten som kan spara miljön

Annons

Teleoperatörerna ska vid res-ningsplatsen, ett stenkast från korsningen Yvradsvägen-Sollerövägen, kunna se att den teknik som brukar användas vid mast-resningar, där fästen gjuts av stora betongfundament, kan ersättas med en ny och smidigare. Den nya tekniken bygger på att tre rör hamras ner i marken, rör som sedan expanderar och ger stabilitet.

- Som det här gjorts hittills i Sverige måste man bygga en väg ut till platsen. Där ska en betongbil komma fram, stora betongfundament ska gjutas vid fästena, säger Karl Williams på MTC.

- Här hamrar vi ner tre rör i marken som längst ner trycks ut som en gipsplugg och ger en stadig grund. Fästena runt om görs med tre jordankare som trycks ner i jorden på bara fem minuter vardera.

- På det här viset sparar man på miljön. Man kan göra klart allting på en dag, det som skulle ta två veckor normalt. Här har vi egentligen röjt onödigt mycket skog, bara för att det ska gå lätt att ta hit folk och visa, fortsätter han.

Genom att rören kan hamras ner av en liten mobil maskin och mastdelarna flygas in med helikopter slipper mastmontörerna röja undan skog och anlägga en väg upp till platsen.

- Uppskattningsvis 80 procent av de master som kommer att byggas de kommande åren i Sverige skulle gå att bygga på det här sättet, säger Karl Williams.

Företag som Tele 2 och Flextronics har redan varit på plats och sett hur grunden ser ut.

MTC vill bli först på den svenska marknaden med att erbjuda totallösningar för telemaster, där en färdig mast med resningsplats ingår. Detta är möjligt med hjälp av de företag som är knutna till MTC, enligt Williams.

- Det här spar tid och pengar för alla inblandade, säger han.

- Vi kommer med det här inte att påverka farten på mastbyggen i Sverige, men om det här fungerar kan vi göra så att Wibes marknadsandel ökar, och då blir vi starkare här i Mora.

Enligt Williams är det många som vill se den nya tekniken utprovad. Om masten kan stå en vinter utan att det sker några förskjutningar.

- Men sådana här master finns redan i USA, så vi hoppas komma i gång väldigt snart, säger han.

DAN HAVEMOSE

Mer läsning

Annons