Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telefonförsäljning av "billiga" preparat - kan bli en dyr affär

Annons

I dag kommer flera förmaningens ord frånLeksand. Ja, han höjer fingret i luften, Ljusk Sven Eriksson, som för dagen för ordet för pensionärssammanslutningen SPF och dess Väntjänst.

Det låter väl fint förresten detta ord väntjänst. Ta ordet i mun och liksom känn på det.

Jo, Ljusk Sven vill visa röd lampa,när det gäller telefonförsäljning av medikamenter till äldre.

De gamlakanske inte hör så bra. Inte fattar vad försäljaren säger. Inte begriper nåt alls, inför övertygande säljare och åker dit på en affär.

Det är ett par speciella preparat det är fråga om för dagen - dessa tabletter är billigare både hos hälsokost och apotek.

Ljusk Sven använder i sammanhanget orden"skälmarnas marknad"...

Detta hände 82-åriga Asta och hon ärinte ensam om de här beska och irriterande upplevelserna.

Under julstöketblev hon uppringd av det multinationella företaget Natur (fingerat namn). Hörselskadade Asta hade svårt att höra vad försäljaren sade men uppfattade i alla fall, att man skulle skicka ett gratisprov på något. Det visade sig vara ett litet paket innehållande 42 kapslar medikamenter och en faktura på 29:90. I paketet finns också ett brev som börjar "Så roligt att du blivit medlem i Natur". I fortsättningen skall Asta få paket var tredje vecka men nu till priset av 129 kronor per försändelse. Hon har räknat ut att det skulle kosta henne 2 000 kronor per år för något hon inte behöver och som honabsolut inte har råd med.Och som hon inte gått med på. Hon skickade omedelbart det oöppnade paketet med kapslar tillbaka med kommentaren, att eftersom hon inte anmält sig som medlem kan hon inte vara medlem. Returportot kostar elva kronor lika mycket som Astas pensionshöjning för januari månad.

Till hennes förvåning kommer efter några dagar ytterligare en försändelse från Natur med nytt preparat med en faktura som tidigare på 29: 90 samt medlemskapsbrev med prenumeration var tredje vecka a 129 kronor.

Nu rycker SPF:s väntjänst in. och lyckas per telefon nå företaget ochber dem sluta med trakasseriernapå sådant som inte beställts. Nu sänder företaget ett intyg på att abonnemanget på vissa produkter är uppsagt.

Uppsagt? Asta har ju aldrig abonnerat. En lättad Asta antar nu att denna obehagliga "affär" nu är världen.

Men icke icke.

En månad senare kommer krav för den försändelse Asta inte har öppnat eller returnerat: hon skall inte betala porto för en vara hon inte beställt.

Kravet omfattar också speciell straffavgiftför att hon inte betalat.

Nu sänder hon tillbaka påsen i alla fall med bifogat brev från Väntjänsten att man överväger anmälan till Konsumentombudsmannen, KO.

Där känner man till Astas ärende, det är ytterligare 50 personer som hört av sig, Företaget har ett vitesföreläggande på 200 000 kronor om lag- överträdelserna fortsätter.

Det värsta i det härärendet är attmånga är de, som betalar i de här lagvidriga svängarna. Bara för att få slippa och för att nöjda över tillvaron kunna säga Puh Puh.

Mer läsning

Annons