Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tekniken som alltid är föråldrad

Annons

I en hårdbevakad källarlokal i Ludvika äntrar besökaren ett rymdskepp. Åtminstone ser det lite så ut, med alla lampor och kablar från tak till golv.

Men det handlar om kommunens datacentral; hjärtat för den tekniska utrustning som gagnar personal och invånare.

Här ligger information motsvarande en miljard A4-sidor, medan mängden som skickas till och från kommunen varje dag motsvarar 16 miljoner sidor.

På IT-enheten arbetar elva personer, varav två sysslar med support. Kommunens personal behöver nya datorer, ny programvara och kontinuerlig utbildning.

- Det är ett ständigt arbete. En administrativ dator hos oss håller tre till fyra år innan den byts ut. I höstas skickade vi iväg 400 datorer till Afrika i ett Sida-projekt, säger IT-enhetens chef, Monica Lundin Andersson.

Landets kommuner lägger i snitt 2,1 procent av sin omsättning på datorutrustning, vilket i och för sig är lägre än exempelvis landsting och många industrier.

Långt ifrån alla inom kommunen, såväl som medborgarna överlag, tycker att det är särskilt kul att behöva lära sig hantera nya finesser på datorn. Men de uppfinningar som inte gör någon nytta, blir inte långvariga.

- Vi ska inte ta fram teknik för teknikens skull.

Ett problem för kommunen är risken för intrång, vare sig det handlar om virus eller hackers. Brandväggar och virusskydd ska se till att bara den användare och den data som har rätt att passera gör det.

- Vi har varit mycket förskonade mot angrepp. Det senaste skedde för några månader sedan, men drabbade bara en enskild dator.

Tanken är dock att det faktiskt ska vara möjligt för medborgaren att ta del av den information som ligger på kommunens servrar. Strategin för IT-verksamheten, som antogs av kommunen i februari, sätter fokus på minskade kostnader, bättre service och kortare handläggningstider.

- Ett par som vill boka vigsel måste i dag först gå till stadshuset och anmäla sig. Sedan måste de gå till skattemyndigheten och få dokumentation på att de är svenska medborgare. Därefter får de gå tillbaka till stadshuset.

Inom fem år hoppas man att samarbetet mellan myndigheter ska vara så stort att allt kan klaras av via kommunens hemsida. Då skickas en signal automatiskt till skattemyndigheten, som skickar tillbaka dokumenten till stadshuset.

- Men vi ska inte sträva efter att allt ska ske via datorer. Det ska fortfarande gå att hantera ärenden via telefon eller personliga besök.

ANDREAS EMANUELSSON

Mer läsning

Annons