Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Taxi tvingas att avveckla

Annons

-När den första chocken lagt sig kändes det lite bättre, sedan blev det sämre igen. Så går det dag för dag - upp och ned, säger Sven Olof Tysk, taxichaufför i Rättvik, och de andra chaufförerna i fikarummet på taxistationen i Rättvik nickar instämmande.

Beskedet att det lokala taxiföretaget inte fick uppdraget att köra samhällsbetalda resor, det vill säga skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst, slog ned som en bomb. Mellan 15 och 20 personer riskerar att bli utan arbete och Rättvik att bli utan taxiservice för privat-resor. De samhällsbetalade resorna uppgår till 85 procent av Taxi Rättviks totala omsättning.

Sambus, som fick uppdraget att köra de samhällsbetalade resorna i bland annat Rättvik och Leksand, består av 27 privata bussbolag i fyra län. Sju av dessa företag finns i Dalarna och efter den första juli ska Sambus ta över alla samhällsresor.

-Vårt avtal gäller samhällsresorna men naturligtvis vill vi att samhället som helhet ska fungera. Där det finns en marknad förutsätter jag att även privata taxiresor kommer att finnas, men de ingår inte i vårt avtal med Dalatrafik, säger Alan Björk.

Taxi Rättvik har fått många förfrågningar från kurs- gårdar, institutioner, företag och privatpersoner som undrar hur de ska ta sig till och från tåg och flyg, och hur kunder och kursdeltagare ska transporteras till bland annat Stiftsgården och Baravara i Vikarbyn.

- Det kan bli mycket stora problem. Vi har ju mycket samarbete med taxi: gäster som ska till stationen, travbanan, till olika arrangemang, privata tillställningar, Dalhalla och så vidare. Här borde vi företagare gå samman och reagera och protestera tillsammans, säger Elisabeth Willner Perez, ansvarig för Hotell Lerdalshöjden.

Michael Stenhols äger Taxi Rättvik och efter möten med kommunledningen, Närvik, dagliga kontakter med taxi i Leksand och Mora som också drabbas av den nya upphandlingen, konstaterar han att många kan bli arbetslösa. Redan innan upphandlingen blev klar visste Lis Röngård Olsson att hennes jobb som administratör och växeltelefonist på taxi i Rättvik skulle försvinna.

-Det blir en ny beställningscentral för skolskjuts och färdtjänst i Ludvika, men personalen i Ludvika har ju till exempel ingen lokalkännedom. När en förälder ringer och berättar att ett barn är sjukt vet jag direkt var de bor, säger Lis som i dag inte vet hur framtiden ska bli.

-Men allt fler planerar och förbereder sig. Vi måste ju börja avveckla, men det kommer inte att påverka våra kunder. Vi tar vårt ansvar och allt ska fungera som vanligt hur upprörda vi än är, säger Michael Stenhols.

-Att kommunen avsäger sig ansvar har blivit allt vanligare, tycker Sven Olof Tysk.

-När vi röstade på politikerna gav vi dem vårt förtroende, men de förvaltar det dåligt. De tar inte sitt ansvar, säger han.

KATARINA CHAM

Mer läsning

Annons