Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Taxi Leksand AB nära nedläggning

Annons

Redan för tre veckor sedan, den 5/1, skrev tidningen om oron hos Taxi Leksand inför Dalatrafiks stundande upphandling av samhällsbetalda resor såsom sjukresor, färdtjänst, skolskjutsar, kompletteringstrafik, LSS och annat.

Onsdagens beslut om tilldelningar från Dalatrafiks sida innebär att Taxi Leksand ställs utanför. Inom ett par veckor skrivs avtalen under.

- Det innebär nog med största sannolikhet att vi får plocka ned skylten i slutet av sommaren, konstaterar Kyller.

Efter 85 år i bygden försvinner därmed Taxi Leksand AB. Det betyder i sin tur att 15-16 heltidsjobb försvinner.

- Nu har luften gått ur totalt, känner en annan av de Taxi Leksand anslutna, Olle Ollas. Jag känner mig besviken.

Mikael Kyller tycker det på sätt och vis känns tungt. Inte minst med tanke på personalen. Samtidigt inser han faktum.

- Det är bara att gratulera Sambus.

Det skiljde rätt så mycket i anbuden. Sambus 14,34 kronor per körd kilometer ska jämföras med Taxi Leksands 21,95 kronor.

- Ganska stor skillnad, konstaterar Kyller.

Han tolkar det som att Sambus förmodligen räknat med större volymer körningar än Taxi Leksand.

- Det återstår att se vem som hade rätt.

Taxi Leksand reagerar vidare på Dalatrafiks Peter Holmbergs uttalande i torsdagstidningen att Taxi i Leksand, Mora och Rättvik låg för högt i pris.

-Oseriöst, tycker Olle Ollas. Uttalandet säger mot sig själv.

Ollas menar att Dalatrafik på vissa ställen antagit anbud som ligger högre än till exempel Taxi Leksands.

Kanske några av Taxi Leksands chaufförer har möjlighet att få anställning hos Sambus? Något som Olle Ollas har svårt att tänka sig i nuläget.

Mikael Kyller hoppas för bygdens bästa att det blir någon form av taxiverksamhet mot allmänhet och privata företag. Allt annat vore en katastrof för samhälle och hela turistbygden.

Om sedan Sambus kommer att bedriva någon form av service till allmänheten utanför schemalagd tid återstår att se. Mikael Kyller är pessimistisk.

- Sannolikt kommer servicen till allmänheten att bli kraftigt försämrad.

Fotnot: Det är inte bara Taxi Leksand som hamnat i farozonen. Även Taxi Rättvik och Mora Taxi ligger lika illa till.

CHRISTER KLOCKARÅS

Mer läsning

Annons