Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tar upp kampen för mer lokal mat i Dalarnas butiker

Annons

Projektet LivsWäx drivs med EU-pengar och är inriktat på bageri- och charkuteriföretag. 16 producenter i Dalarna och lika många i Gävleborg ingår i LivsWäx som leds av Anna-Maja Roos på Hushållningssällskapet.

Hon arbetar som bäst med att försöka få ut den lokala maten till kedjor som Hemköp, Ica och Coop, och igår presenterades producenterna vid en pressinformation i Tällberg.

- De här företagen med i snitt tio anställda ger drygt 350 arbetstillfällen och omsätter 332 miljoner kronor, säger Anna-Maja Roos.

Dessutom borgar det röda sigillet med texten "lokal mat" för kvalitet som ger kunden valuta för pengarna.

- Det är farligt att stirra sig blind på priset och strunta i innehållsdeklarationen, fortsätter Anna-Maja Roos sin information.

- Står vatten tidigt i innehållsdeklarationen ska man vara medveten om att kilopriset egentligen är betydligt högre än det som anges.

Det kan därför löna sig att betala lite mer för lokalproducerad kvalitet framhölls vid informationen i Tällberg.

Det är nu inte det lättaste att få in lokalproducerat i butikerna, men Anna-Maria Roos hoppas på hjälp av enträgna kunders upprepade påstötningar hos handlarna.

De 16 dalaföretag som ingår i projektet är Dalkulla glass, Hedemora, EllEss laxförädling, Leksand, Fridéns potatis, Mora, Gustafskorv AB, Gustafs, Karelius, Lima, Köttdelikatesser, Gustafs, Hedemora Vegetabiliska oljor, Hedemora, Laggen, Ludvika, Matskaparna, Garpenberg, Mora bryggeri, Mora, Pyramidbageriet, Hulån, Renhalls bageri, Lima, Rättviks tunnbrödsbageri, Rättvik, Rättviksbagarn, Rättvik och Vikabröd, Stora Skedvi,

PIA PERSSON

Mer läsning

Annons