Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tar Leksandsbröd in i framtiden

Annons

Ska små och medelstora företag överleva i konkurrensen måste de satsa på utbildning.

Något som Leksandsbröd förstått.

Under två år har dottern i huset, Annika Sund, utbildat sig inom handel och ekonomi i Köpenhamn.

Men utbildningen var global. Hon var i Los Angeles. Paris, Madrid, Bryssel, Malmö, S:t Petersburg, Shanghai och Singapore.

Och Annika fick pris för den som utvecklades mest under utbildningen.

Hela kalaset gick på 350 000 kronor. Men sett ur ett investeringsperspektiv, där företaget satsat 200 miljoner kronor på 15 år, är pengarna väl använda.

- Ja, definitivt. Vill vi vara med måste vi satsa mer på export. Med Annikas utbildning i utlandet kan vi möta framtiden bättre. Skulle vi ha tagit hit professorerna som föreläste för Annika, hade prislappen blivit betydligt dyrare, säger pappa och vd Rune Joon.

Annika Sund jobbar redan som marknadschef på företaget och tänker viga resten av sitt liv åt brödfabriken.

Annika är gift och har barn. Hon bor på Åkerö och är hemmkär.

Hon har en ganska tung bit på sina axlar. Hur marknadsför man på bästa sätt? Och hur får man ut sina produkter?

- Jobbet som jag ägnade mig åt var att analysera företaget. Det viktigaste för oss nu är att hitta en mix mellan våra produkter och varumärket. Något som är inne nu är riktigt grovt bröd med massor av fibrer, säger Annika.

Kommer Leksandsbröd i framtiden att, som Clas Ohlson AB, att lägga en fabrik utanför Häradsbygden?

- Nej, det tror jag inte. Att bygga en liknande fabrik som vi har i dag skulle kosta för mycket pengar. Då är det bättre att satsa här där vi är, säger Rune Joon.

MATS LINDSTRÖM

Mer läsning

Annons