Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Tappudden första ghettot"

Annons

Hans far Dawid och hans bror Naftali kom till Sverige i juli 1945. Krigsslutsåret kom judiska flyktingar över Östersjön i två omgångar. Den första gruppen räddades ur Tyskland under våren med "de vita bussarna". Under sommaren kom ytterligare en grupp med båt över Östersjön, däribland Rosenbergs släktingar. 11 000 judiska överlevande kom till Sverige.

Dawid Rosenberg hade dessförinnan varit i Auschwitzlägret. Till en början gjorde svenskarna ingen skillnad på varifrån flyktingarna kom och vilken etnisk grupp de tillhörde. Offer och förövare kunde placeras på samma anläggning. När krigsslutet närmade sig växte medvetenheten bland de svenska myndigheterna om vad judarna varit med om under kriget och då fick judarna avskild placering.

Flyktinglägret Tappudden blev ett läger bara för polska judar.

- Tappudden blev det första judiska gettot i Sverige, lite hårdraget, sade Göran Rosenberg.

Dawid Rosenberg vistades i Furudal under ett par månader 1945. Det var framför allt tre saker som de judiska flyktingarna ägnade sig åt. De försökte hitta arbete. Göran Rosenbergs släktingar hjälpte exempelvis en bonde med potatisplockning när de vistades i Småland.

De försökte ta reda på vad som hänt deras släktingar. De reste runt mellan lägren för att tala med bekanta som hållits fångna i andra koncentrationsläger. Och de försökte skaffa dokument så att de kunde resa vidare eller stanna i Sverige. Härintill visas Naftali Rosenbergs vädjande inför svenska myndigheter om att inte behöva åka tillbaka till Polen.

Dawid Rosenberg skrev brev till sin blivande hustru, om hur det var att vara i lägret i Furudal om vintern.

"Livet var för det mesta enahanda. Men den som var förtjust i vintersport kunde få tiden att gå. Jag lärde mig åka skidor".

Efter ett par månader fick Dawid Rosenberg arbete. Han kom från textilstaden Lodz och fick arbete på ett bomullsväveri i Alingsås.

De judiska flyktingarna fanns inte bara i Furudal. Några kom även till Hosjö. Där döptes 14 av dem av en svensk pastor.

En skribent i Judisk krönika var starkt kritisk till denna händelse och tyckte att pastorn utnyttjade försvarslösa människor till religiös mission. Skribenten ansåg att de 14 flickorna låtit döpa sig för att få fribrev till att stanna i Sverige.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons