Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tallenleden ett fiasko

Annons

Det är framförallt tunga fordon som ska mot norr som tar otillåtna genvägar genom stan.

- Vi har infört tungtrafikförbud, men de bryter medvetet mot reglerna, säger Anders Liljekvist, gatuchef i Falun.

Miljöargumentet vägde tungt när kommunpolitikerna sade ja till en förlängning av Källviksvägen fram till riksväg 50. När kommunalrådet Bjarne Harrung i juni 2000 förklarade varför leden skulle byggas, gav han fyra anledningar:

3 Miljön i innerstan skulle bli bättre om den tunga trafiken försvann.

3 Trafiksäkerheten i bostadsområdena skulle öka.

3 Företagarna vid Tallenområdet hade lovats en led.

3 Leden skulle underlätta för att få fler företag att etablera sig i området, vilket skulle ge fler arbetstillfällen.

Miljö- och trafiklöftena har inte varit så lätta att infria. En hel del av lastbilschaufförerna struntar i att åka längs Tallenleden till riksväg 50 och tar i stället Sturegatan, Timmervägen eller Strandvägen från industriområdena vid Källviken och östra Främby.

- Det är olagligt och det är dubbelfel att först åka Sturegatan och sedan runt Tisken till Slussen och upp till Norslundsrondellen, säger Anders Liljekvist.

Enligt reglerna får föraren till ett fordon som väger över 3,5 ton inte köra förbi Sturegatan, Timmervägen eller ta vägen från Strandvägen upp till Kopparvägen vid Norslundsrondellen. Lastbilar får däremot köra in om de ska lasta på eller lämna varor i området, exempelvis till Bergnils eller Konsum Kvarnberget.

Tallviksleden, eller Källviksvägen, som den heter officiellt, blev klar i september förra året. 44 miljoner kronor blev kommunens kostnad för bygget. I dag, knappt ett år senare, går det en gles trafik av bilar och lastbilar på leden. På Sturegatan är trafiken livlig som vanligt.

Det finns ännu inte någon statistik över hur många fordon som går på de två vägarna. Under hösten ska kommunen göra en trafikmätning. Då är det möjligt att avgöra hur mycket den nya sträckan av Källviksvägen avlastar Sturegatan.

Anders Liljekvist kan konstatera att en stor del av lastbilarna som ska söderut använder den nya leden. För dem som ska mot Borlänge är det lönsamt att åka Källviksvägen. För dem som ska norrut, mot Leksand, Rättvik, Edsbyn eller österut mot Gävle , blir det en omväg.

Den som ska till Gävle kan spara sex kilometer på att köra olagligt via Sturegatan, Strandvägen, Slussen och vidare ut genom Norslundsrondellen. Den lagliga vägen är Källviksvägen ut till Tallen, vidare längs Hanröleden och så Lugnetleden ut mot Gävle.

Chaufförer som bryter mot reglerna får, om polisen kommer på dem, böta 600 kronor för otillåten fordonstrafik. Bert Hag vid trafikpolisen i Falun, känner inte till att någon fällts för detta i det aktuella området, men han utesluter inte att det skett.

Vid Scania, en av de största industrierna vid Källviksvägen, säger den transportansvarige Håkan Pettersson att de allra flesta lastbilarna går söderut mot Borlänge och vidare mot Södertälje och Frankrike och Holland. De bilarna åker på den nya leden. De flesta av transporterna till fabriken kommer också söderifrån, på samma väg. Scania får även leveranser från Luleå via Gävle. Hur de körs in i stan är han inte klar över. Han säger att Scanias leverantörer har informerats om att de bör köra till och från Källviken via riksväg 50 från Tallen. Informationen gick ut i samband med att leden blev klar.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons