Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågtransport tog två dagar

Annons

När Sveriges största specialvagn för skrymmande transporter lämnade Ludvika strax efter halv åtta på lördagen, följde personal både från ABB och från transportföretaget green cargo med. Bland annat fanns två vagnoperatörer ombord, för att manövrera vagnen i sid- och höjdled i kurvor och över broar.

Med en hastighet på mellan 10 - 30 kilometer i timmen behövde ekipaget två dagar för att ta sig ned till Norrköping, med "nattpaus" i Örebro. Personalvagnar med sov- och köksutrustning servade de medföljande.

Den 73 meter och 32 hjulaxlar långa vagnen drogs av ett diesellok, då höjden på transporten gjorde att man måste stänga av strömmen i ledningarna.

I Norrköping väntade "Starke Ivar", landets starkaste kran med namn efter en OS-medaljör i brottning, Ivar Johanson.

Med en lyftkapacitet på 320 ton, ska "Starke Ivar" se till att transformatorn kan gå till sjöss, för vidare transport till Finland.

Transportföretaget kör ett stort antal specialtransporter varje år, varav de flesta riktigt tunga kommer från ABB i Ludvika.

Mer läsning

Annons