Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågtrafik utan åskskydd

Annons

Åskovädret slog ut stora delar av tågtrafiken i Bergslagen under fredagsmorgonen, och många ställer sig frågan: Hur kan ett samhällsviktigt trafiksystem påverkas så starkt av ett åskoväder?

Älvdalens kommunalråd Herbert Halvarsson, skulle ta SJ-tåget från Krylbo till Stockholm på fredagsmorgonen.

- Något tåg kom inte. Inte heller någon buss. Det var väldigt dåligt med information. När jag väntat nästan två timmar, gav jag upp och åkte hem till Älvdalen igen, berättar Halvarsson.

Som därmed bommade ett viktigt möte i Stockholm med SmåKom, en organisation som träffas för att prata framtid för landets småkommuner.

Halvarsson är med i Region Dalarnas infrastrukturgrupp och i Intresseföreningen Dalabanan. Han berättar att detta kommer att tas upp till en politisk diskussion på länsplanet:

- Det har varit lite för mycket strul med tågtrafiken de senaste åren. Tågförbindelserna är för viktiga för detta.

Det var på torsdagskvällen som Banverkets trafikstyrningssystem slutade fungera över stora delar av Bergslagen.

- Vi håller på att undersöka exakt vad som hände. Vi vet att 10-15 fjärrstyrda mötesstationer slogs ut av åskovädret. Därmed slutade de att prata med den tågledningscentral som vi har i Gävle, berättar Tage Larsson, teknisk chef vid Banverkets mellersta region.

Det är inte ovanligt att åska slår ut någon station. Men att så många slagits ut samma kväll är ovanligt.

- Jag kan i alla fall inte komma ihåg att det inträffat tidigare.

Många av högtalaranropen sker från Gävle och även telefon- och datasystemet ligger i samma nät som trafikstyrningen.

- Man kan aldrig skydda sig fullt ut från ett direkt blixtnedslag. Det är som åskskydden som man har hemma för datorn och tv:n. Man kan ha åskskydd som skyddar om blixten slår ner i närheten. Men mot direktnedslag kan man aldrig skydda sig, säger Ingemar Frej, sektionschef för trafikstyrningssystem vid Banverket:

- Järnvägen har många fördelar. Men en nackdel är att om ett spår slås ut får det väldigt tråkiga konsekvenser, en dominoeffekt på hela trafiken. Järnvägen är också lite speciell ur åsksynpunkt, med en järnskena som suger åt sig kraft. Kombinationen elektronik och räls är inte gynnsam, vilket ställer extra krav på skyddet.

Banverkets mellersta region har det senaste året påbörjat installation av åskskydd.

När det gäller bristen på ersättningsbussar var förklaringen att den stora omfattningen av inställda tåg gjorde det svårt för operatörerna att få tag på ersättningsbussar på fredagsmorgonen. I synnerhet under rusningstid.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons