Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågtrafik i farozonen

Annons

För ett halvår sedan gick SJ och Tåg i Bergslagen, TiB, ut med ett gemensamt uttalande om att det för närvarande inte var aktuellt med några neddragningar av tågtrafiken i Bergslagen. Däremot kunde det bli aktuellt "att anpassa trafikutbudet till efterfrågan och samhällsnyttan" om inte antalet resande ökade.

Bakgrunden var SJ:s krav förra sommaren att få halvera trafiken.

I nästa vecka har det gått ett halvår sedan TiB:s vd Mikael Prenler och SJ:s vd Jan Forsberg gick ut med det gemensamma uttalandet.

Mikael Prenler berättar att man nu är överens om att dra in några tågturer:

- Från den 15 juni, när sommartidtabellen börjar gälla, kommer det första morgontåget mellan Borlänge och Gävle att tas bort. Det går strax efter klockan fem på morgonen. Det första tåget från Falun till Örebro, som går 3.34 på morgonen försvinner också. Det beror helt enkelt på att det är för få resande.

Det blir också vissa andra förändringar:

- Insatstågen mellan Kopparberg och Örebro försvinner till förmån för ett nytt tågpar mellan Falun-Hallsberg. Vi har haft efterfrågan på ett morgontåg från Örebro så att man kan nå Falun/Borlänge vid niotiden på morgonen. Så kommer det nu att bli.

Sedan finns det en del som man inte alls är överens om:

- SJ har gjort en större neddragning av trafiken mellan Borlänge och Gävle än förra sommaren i det förslag som nu ligger. Det tycker vi inte alls om. Som jag ser det kan inte SJ göra så, utan att bryta mot avtalet, säger Prenler.

- SJ vill minska från fem till fyra tågpar på sträckan Smedjebacken/Ludvika-Fagersta. Det har vi inte sagt ja till.

- Vi vill också ha ytterligare ett tågpar mellan Borlänge och Malung. Vi trodde också att det skulle bli en utökning från fyra till fem tågpar per dag, nu när de nya tågen kommer. Men det finns inte heller med i det SJ presenterat för oss, säger Prenler.

Vad SJ anser får vi inte veta. SJ vill inte ge några kommentarer.

- SJ har moitiverat sin neddragning med att det är för mycket tomma platser på tågen. Men det är ju just därför som samhället går in med pengar. SJ uppger att åtta av tio platser i snitt är tomma på tågen. Det betyder alltså att resenären betalar två av tio platser. Men sedan står samhällsinsatserna för tre av tio platser, vilket totalt ger fem av tio platser, vilket är mer än vad SJ har i sin kommersiella trafik, säger Prenler, som pekar på att det varit en positiv resandeutveckling.

- Från augusti till oktober hade vi en ökning av antalet resande, en nivå som sedan legat fast.

När det gäller satsningen på kvalitetsåtgärder som TiB och SJ kom överens om, så har det enligt Prenler blivit mycket bättre:

- Antalet inställda tåg har blivit mycket färre, punktligheten har blivit betydligt bättre, och vi har ökat vår marknadsföring.

Avtalet med SJ gäller tre år till, med möjlighet till förlängning ytterligare tre år.

TiBs styrelse har entydigt sagt att avtalet ska ligga fast, och att man inte accepterar någon större neddragning av tågtrafiken.

- Styrelsen pekar på att när man så radikalt förändrar utbudet av trafiken och inrättar ett nytt trafiksystem, så krävs uthållighet.

SJ vill alltså varken bemöta kritiken eller berätta vilka tågavgångar man vill ta bort eller lägga till i Bergslagenområdet.

- Vi väljer att inte kommentera detta överhuvudtaget. Vi vill fortsätta föra diskussioner med varann tills allt är helt klart, säger Mia Törn, SJ-ansvarig för pressfrågor som rör Mälardalen och Bergslagen.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons