Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågpersonal kan tvingas jobba fem år extra före pensionen

Annons

Tågpersonalen som går över från SJ till Tågkompaniet i augusti har fått en kalldusch.

Många som hoppades gå i pension vid 60 kan nu bli tvungna att jobba ytterligare fem år enligt Tågkompaniets avtal.

- Flera har räknat med att kunna gå i pension om ett par år och har planerat för det. Vi har väldigt få förare som orkar längre än 60, säger Ronnie Beyer, ordförande för SEKO Dalarna.

Han menar att det är en viktig symbolfråga, och att de extra pensionsåren är särskilt värdefulla för tågpersonal, slitna av oregelbundna arbetstider med resulterande överdödlighet.

Uppskattningsvis 40 tåganställda i Dalarna drabbas i dagsläget av förändringen i pensionsrätten.

Den nya arbetsgivaren Tågkompaniet känner sig inte förpliktigad att följa personalens gamla avtal, men Beyer menar att det egentligen borde vara upp till SJ att värna de anställdas pensionsrätt.

Enligt Beyer skulle det vara fullt möjligt för SJ att hyra ut personal till Tågkompaniet men stå kvar med arbetsgivaransvaret, och därmed se till att personalen även fortsättningsvis får gå i pension vid 60.

En lösning som enligt Beyer framgångsrikt har prövats i Värmland.

- Vi säger nej till att våra avtal ska bli brukade i ett förhandlingsspel, säger Beyer.

SEKO har nu begärt en central förhandling, som ska äga rum på tisdag nästa vecka.

Beyer skulle bli mycket för- vånad om fackförbundet inte tar ordentlig strid i frågan.

- Om de inte klarar det finns det risk att medlemmarna sviker facket, säger han.

På SJ anser man att pensions- rätten i princip är den nye arbetsgivarens ansvar, men vill inte gå in på detaljer.

- Tills förhandlingen på tisdag kan vi inte kommentera det hela, meddelar Sven-Ingvar Håkansson, pressinformatör på SJ.

MATEJ SLAVIK

Mer läsning

Annons