Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågkompaniet jublar över tåg i rätt tid

Annons

Under september månad kom 99 procent av tågen på sträckan Gävle-Falun-Borlänge fram i rätt tid.

- Med tanke på vilken bana det rör sig om måste det vara svenskt rekord, säger en stolt Jan Johansson, vd för Tågkompaniet.

- Det är ett otroligt bra resultat. Tågkompaniet har gjort ett jättejobb sedan det tog över trafiken, säger Tord Hult, vd för Tåg i Bergslagen.

Sträckan mellan Falun och Borlänge hör till landets mest trafikerade enkelspår, vilket gör det tufft att få tågen att hålla tiderna.

- Det är klart att vi är stolta över att vi lyckats så bra. Framförallt är jag stolt över på det sätt personalen genomfört sitt uppdrag.

Räknar man alla turer inom Tåg i Bergslagens så var rättidigheten 91 procent i september.

- En mycket bra siffra eftersom Siljansbanan drog ned det snittet rejält på grund av banarbeten. Under den tid som SJ körde var rättiden under 80 procent, säger Hult.

Tågkompaniet har gjort en kraftsamling för att försöka hålla tiderna. Efter den första veckan, då åskan slog ut en stor del av tågtrafiken under en dag, har det flutit på bra.

- Det betyder mycket för oss att få en bra start. Om kunderna börjar lita på tågen kommer de till oss eller tillbaka till oss. Får vi mer kunder, tjänar vi mer pengar.

Johansson säger att han ser ledningen som en servicefunktion till personalen. Enligt Johansson jobbar man stenhårt med att tåg inte ska ställas in på grund av att det fattas personal.

- Det är den förseningsorsak som faller hårdast på operatören. Vi får banne mig inte ha personalbrist.

Sedan Tågkompaniet började köra tågen har Tåg i Bergslagen också skjutit till ett Reginatåg som fungerar som reserv. Tågkompaniet har också egna reservtåg.

- Ett problem är att de Reginor som vi tog över var i sämre skick än de systertåg vi själva hade. Vi jobbar med att få fordonen i bättre skick. De är en stor del av vårt företag. För det stora företaget är dessa tåg bara en liten del i en stor flotta.

Fotnot: Rättidighet är Banverkets mått för om tågen kommer i tid. Om ett tåg når slutstationen i rätt tid eller är maximalt fyra minuter försenat räknas det som att tåget kommit i rätt tid. Är tåget mer än fyra minuter för sent har det alltså inte kommit i rätt tid, enligt Banverkets mått.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons