Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågklarerarna kvar till mars 2003

Annons

Besked i ärendet gavs från Banverket trafik vid huvudkontoret i Borlänge på onsdagseftermiddagen.

Enligt den tidigare presenterade tidsplanen var avsikten att Ludvika station skulle avbemannas efter den 31 december. Så blir det nu inte.

- Det är en massa ny teknik som ska iordningställas i samband med att all trafikledning i och förbi Ludvika station ska överföras till trafikledningscentralen i Hallsberg, förklarar gruppchefen med personalansvar vid Banverket trafik, mellersta regionen, Perra Ericsson.

- Vi räknar med att det här projektet ska kunna avslutas först i mars månad och fram till dess kommer mina tågklarerare i Ludvika att arbeta kvar.

Framtiden för de som kommer att drabbas förefaller ännu vara mycket oviss. Banverket ger inga som helst garantier för att de sex ska kunna beredas likvärdiga arbeten vid någon av de dalastationer som fortfarande är bemannade med tågklarerare.

- Men vi ska naturligtvis försöka hitta nya lösningar för dem inom den befintliga organisationen, fortsätter Ericson och nämner möjligheten att jobb kan bli lediga i samband med kommande pensionsavgångar.

Banverket har även möjlighet att erbjuda olika typer av så kallade åtgärdspaket och studier.

- De som vill kan utbilda sig till fjärrtågklarerare och få nya jobb på någon av de tiotalet fjärrcentraler som finns från Boden i norr till Malmö i söder.

I Dalarna, inklusive Fagersta central på Västmanlandssidan, finns fortfarande elva bemannade stationer. Hur länge dessa kommer att så vara är emellertid en tidsfråga. Den moderna tekniken är på stark frammarsch inom järnvägen och den manuella tågklareringen kommer på sikt att byggas bort.

- Det görs stora investeringar. Trafiken blir säkrare när inte den mänskliga faktorn är inblandad, slutar Ericson.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons