Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågkaos efter explosionen i Sala

Annons

Ett 1 000-tal passagerare i ett dussin persontåg blev direkt berörda av explosionen utanför Sala där kontaktledningarna skadats av explosionen och banan blev strömlös.

Godstrafiken omdirigerades över Gävle och Fagersta och klarade trafiken med några timmars försening som följd.

För persontrafiken valde SJ olika lösningar. En del tåg ersattes helt med buss. På en del tåg fick passagerarna stiga av ett tåg i Sala eller Avesta för en busstur till ett vändande tåg på andra sidan olycksplatsen.

Det tredje alternativet var att tåget omdirigerades över Gävle.

-Ersättningstafik ordnades för de som var berörda, säger, Björn Wadén, informatör SJ.

SJ har en plan för hur de ska lösa driftsstörningar men det är svårt.

-Den ena situationen är inte den andra lik. Varje incident har olika förutsättningar. Det är sällsynt att det blir så här stora påverkningar av en olycka. I går fungerade det bra, säger han.

De persontåg som berördes i går var: Avesta-Krylbo - Sala. Sala - Borlänge. Uppsala - Avesta-Krylbo. Stockholm - Mora.

Falun - Sala. Falun - Stockholm och Uppsala - Borlänge.

Green Cargo som kör godstrafiken hade sex godståg som berördes av elavbrottet. Två av dem körde via Uppsala och fem över Fagersta med en eller två timmars förseningar som följd. Men alla gick.

Hos Banverket avvaktade man ett röjningstillstånd från räddningstjänsten. En första inspektion av banan visade att själva banvallen inte var skadad.

När man fått röjningstillstånd skulle ledningarna lagas och banvallen rensas upp från skräp som armeringsjärn och annat.

Ett klartecken från räddningstjänsten väntades tidigast efter midnatt.

- Blir det ett klartecken ska det vara klart för trafik igen i dag på morgonen, säger Tomas Andersson, informatör Banverket.

SVEN HALLERDAL

Mer läsning

Annons