Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåget som försvann

Annons

Under framför allt höstarna drabbas rälsen ofta av så kallad lövhalka. Löv på spåret krossas av tågen och tillsammans med exempelvis smörjfett och fuktigt väder kan rälsen bli så hal att tågen slirar.

Ett nytt halkbekämpningsmedel, Sandite, har dock testats med framgång mot den här halkan. Medlet, en sandblandning, läggs på rälsen.

Men i höstas inträffade ett tillbud i Skåne som gjorde att Rune Lindberg, teknisk chef vid Banverket, beslutade att upphöra med halkbekämpningsmedlet.

- Ett tåg som var på väg in till Billeberga station, försvann plötsligt från tågledningscentralens övervakning. Vi har ett tekniskt system, som bygger på en elektrisk kontakt mellan hjul och räls, som gör att trafikledningen ser var alla tåg befinner sig. Trafikledaren såg hur det här tåget plötsligt föll bort, berättar Lindberg.

Just den här rälsen vid stationen var behandlad med halkbekämpningsmedlet Sandite.

- Blotta misstanken att det här medlet skulle inverka negativt på vårt system var orsaken till beslutet att upphöra med Sandite, tills vi fördjupat våra kunskaper om förhållandet.

Eftersom trafikledaren genast upptäckte detta, var det adrig någon fara för kollision. Men om inte trafikledaren varit uppmärksam på att tåget plötsligt försvann kunde det har lett till en kollision.

Själva händelsen är fortfarande föremål för utredning i Skåne. Så fort den utredningen är klar ska en utredning göras vid huvudkontoret i Borlänge av Ulf Bohlin.

- Utredningen går ut på att ta reda på hur vi kan använda oss av halkbekämpningsmedlet i fortsättningen. Det beror ju i stor grad på vad man kommer fram till i Skåne, säger Bohlin.

- Målet är att vi ska vara klara med utredningen till hösten, så att vi kan fortsätta använda halkbekämpningsmedlet utan att riskera säkerhetssystemet, säger Lindberg.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons