Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåget har nyckelroll i Moras framtid

Annons

I samband med att Mora näringslivsråd presenterades vid torsdagens frukostmöte i Mora hotell gav även gatuchefen Magnus Birkeholm och kommunalrådet Bengt-Åke Rehn en redo-görelse över hur kommunen jobbar med trafiken på vägar, järnvägar och i luften.

Det blev inte så mycket information om flyget. Linjen mot Arlanda löper vidare på sitt andra år och ytterligare tre finns avtalade.

För den breda allmänheten är det kanske intressantare att få vetskap om att transporter på vägar och järn-vägar kan göras snabbare.

Magnus Birkeholm berättade om att planeringen för ett resecentrum löper vidare. I fortlöpande kontakter med Banverket jobbas för att åstadkomma ett bättre och smidigare godsutrymme för järnvägen. Som förhållandet nu är måste exempelvis flis- och torvtåg, som ska vidare söderut, in på det trånga stationsområdet för lokbyte.

- Vi hoppas det ska byggas ett triangelspår uppe i Noret som kan leda godset från Inlandsbanan direkt till Norets gamla stationsområde, där godstågen då fortsättningsvis kan samlas.

Det här är en av flera pusselbitar som diskuteras angående Dalabanan och Bengt-Åke Rehn ville i sammanhanget skjuta in att det långsiktiga målet är att kunna ta sig från Mora till Stockholm på under tre timmar.

Vad gäller landsvägstransporterna vet alla som bor på Noret-sidan att det emellanåt kan vara "tjuvtjockt" mellan Kristinebergskullen och Noretrondellen.

- Här har vi ett trafikflöde på 19000 fordon per dygn och det är väldigt mycket, konstaterade Magnus Birkeholm och förklarade att i kontakterna med Väg- verket finns önskemål om att den så kallade Sandängs- leden ska läggas in i väg- planen som ska revideras och gälla för perioden 2010-2020.

-Det här vill vi verka för och parallellt med det planera och forma samhället så att det blir anpassat för den nya trafikleden.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons