Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåget före bil och buss

Annons

Den 5 januari fanns uppgift i tidningen om resandeantal vid Dala airport och med Västerdalsbanan. Under år 2005 reste 36017 passagerare till och från Dala airport.

Västerdalsbanan hade enligt tidningen 60000 resande.

Trots att tåget har nära på dubbelt så många nyttjare, verkar nedläggningshotet vara störst för spårtrafiken. Kostnaden för dalaflyget per passagerare är säkerligen väsentligt högre för kommuner och landsting än för persontrafik på Västerdalsbanan.

En del insändarskribenter hävdar att bussen är ett bekvämt och bra alternativ till motorvagnstågen. Under flera år reste jag flitigt mellan Malung och Borlänge, oftast tåg från Malung och buss tillbaka.

Tåget har nära på en timme kortare restid. På tåget kan man förbereda dagens arbete, man kan läsa tidning utan att bli åksjuk. Det ger en betydligt trevligare resa än att flänga fram på den undermåliga riksväg 71.

Skulle persontrafiken på Västerdalsbanan läggas ner, är i dagsläget bilen, förstahandsalternativet. Direktbussar med ett fåtal stopp och snitthastighet på 80 kilometer i timmen borde i så fall inrättas. Men eftersom riksväg 71 inte verkar bli föremål för ombyggnad under de närmaste 15 åren, måste järnvägstrafiken finnas kvar. Det är viktigt för Västerdalarna, fjällturismen, miljön och inte minst våra unga som flyttar ut och inte har egna fordon.

RUNE GUDMARSSON, MALUNG

Mer läsning

Annons