Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågbuller kartläggs efter kritik

Annons

Det skriker när det tomma timmertåget bromsar in. Men detta är ändå inte det värsta, berättar boende längs spåret.

Hur illa det egentligen är med buller och vibrationer kartläggs nu i veckan. Banverket har anlitat Vägverket konsult, som i sin tur tar hjälp av konsult Anders Westin. Bullermätningarna pågår under två dygn, vibrationsmätningarna i en vecka. Man mäter från centrala Borlänge till Kvarnsveden, både längs stora spåret och stickspåret.

Igår träffade Henny Melin-Olsson och Anders Westin boende längs bland annat Hansesgatan.

- Vi har stora problem, ljudet är det värsta. Den tunga trafiken har ökat enormt, säger Håkan Nilsson.

Han vill se att något görs snabbt och radikalt. Besked har tidigare kommit om att bullersanering ska vara klar under nästa år.

- Jag förstår inte varför det ska vara utredning på utredning, de har utrett förut, säger Nilsson. Ett persontåg dundrar förbi. De kan accepteras, menar Nilsson. Så kommer ett tomt timmertåg. Vid inbromsningen visar mätaren 94,7 decibel. Under gårdagskvällen mättes även ett inhyrt maxlastat tåg. I konsultuppdraget ingår att föreslå vad som ska göras vid utsatta fastigheter.

- Vi vill ha bullerplank och byte av fönster, säger Håkan Nilsson.

På andra håll längs spåret vill boende också ha insatser som stoppar vibrationerna. Banverkets Roland Olsson säger att han vill ha en lösning som är bra för alla. Att det görs en ny utredning beror på att de tidigare utredningarna inte haft med den typ av trafik som är idag på spåret.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons