Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåg till Ornäs är inget nytt

Annons

Den stora nyheten här i veckan var att kommunstyrelsen ställer sig bakom förslaget att tågen ska stanna i Ornäs, och att man bör bygga en hållplats där.

Nyligen läste jag på biblioteket, en insändare i ortspressen från 1994, som handlade om att man skyndsamt borde låta bygga en ny plattform i Ornäs. Det är således inget nytt.

Man talade också om att anlägga perronger i höjd med Folkets Hus i Borlänge och Luffarparken i Falun för att få fler att åka. Givetvis har inget hänt under dessa tio år.

Under 1940- och 50-talen gick det pendeltåg mellan Falun och Borlänge. Det var Bergslagarnas Järnvägar som trafikerade sträckan. De hade snabba ånglok, som gick lika fort åt bägge håll.

Från Falun var det stopp i Hinsnoret, Tomnäs, Ornäs och Domnarvet innan Borlänge. Därifrån snabbt tillbaka till Falun.

Det var alltid mycket resande med tågen. Bergslagens järnvägar klarade alltid att hålla tidtabellen, men så hade de också skickliga lokmän, som Nicke Almqvist, Kalle Hansson, med flera kända profiler. Dessa var i hög grad kvalificerade med en grundlig utbildning.

BJ körde person- och godståg Falun-Göteborg. De hade cykel, ilgods, postvagnar och en fashionabel restaurangvagn. I den senare kunde avnjutas, allehanda kulinariska läckerheter som kalvfilé Oscar, och välkyld pilsner. Strosande man på BJ-perrongen kunde man förnimma den gudomliga doften av brunstekt biff och lök. Den upplevelsen går inte att få vid dagens SJ-tåg.

Nu vet man inte om banan kommer att ligga kvar förbi Ornäs i framtiden, då det är tal om omdragning för att uppnå snabbare tåg. Det återstår att se.

RM

Mer läsning

Annons