Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåg-kaoset har sina förklaringar!

Annons

Dessa tre "bomber" har skjutit järnvägsbranschen i sank och nu springer ansvariga chefer omkring i snön och letar efter skärvorna. Valhänt försöker dessa marknadstroende män att få skärvorna att passa ihop. Allt medan Taxi och bussbolagen upplever glansdagar av sällan skådat slag.

När man följer den trafikpolitiska debatten i dag förundras man över den ensidiga tron på att järnvägstrafikens problem går att bygga bort.

Alla vi som dagligen jobbar med att lösa praktisk järnvägsproblematik, oavsett om vi är lokförare, repratörer eller tågklarerare vet att det behövs mer än räls att åka på för att få järnvägstrafiken att fungera. Vi behöver bland annat tidtabeller, signalsystem, stationer, värkstäder, fordon, utbildningar och en fungerande personalpolitik. Ett trafiksystem där något av det ovanämnda falerar kommer att misslyckas. Om man dessutom i dagsläget som ansvarig förutsätter att Banverket har en organisation som klarar kyla och snö och dessutom har en beredskap för snöoväder och extrem kyla, är man inte bara naiv utan - enligt mitt sätt och se det - okunnig.

Samtidigt som Banverket försöker borra sig igenom en rullstensås (Hallandsåsen) med kostnader på flera miljarder så har branschen bedrivit en kostnadsjakt under flera år när det gäller drift och underhåll. Det gäller alla områden inom järnvägsnäringen (banverk, operatörer och tillverkare). Resultatet ser vi nu i vinter.

Vem är nu ansvarig för att landet ska ha en fungerande järnvägstrafik, även vintertid?

Björn Rosengren, s, landets näringsminister och högste ansvarige för landets järnvägstrafik tycks ta saken med sedvanligt "allvar".

Bo Bylund, Banverkets generaldirektör och sektoransvarig har inte setts till!

Som järnvägsanställd sedan 1975 saknar jag i dag bland annat en politiskt ansvarig med ansvar för landets kommunikationer, pengar till drift och underhåll av bana och fordon, ett sammanhållet persontrafiksystem på järnväg över hela landet samt utbildning och forskning för järnvägsoperatörer för att stoppa den dränering på kunskap som nu sker.

Vidare måste produktionspersonalen få ett större inflytande när det gäller fordonsköp och tidtabellsplanering.

LEIF LINDSTRÖM

Mer läsning

Annons