Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåg istället för toppar

Annons

Granlunds idé går ut på att sammanlänka de befintliga och redan projekterade anläggningarna med en spårbunden fjällbana, utan att gå in i det skyddade området runt Städjan.

- Städjan är det enda unika vi har här, att skydda det blir värdefullt i framtiden, säger Johnny Granlund som tycker att det viktigaste är att hitta en lösning som alla kan samsas om. Han tror att det här är en sådan lösning.

- Vi kan inte hålla på att diskutera i tio år. Det har Älvdalens kommun inte råd med, säger Johnny Granlund.

Han menar att den största fördelen med fjällbanan blir all tid som kan sparas.

- Jag har pratat med många människor om vad de vill göra i Idre. De vill åka skidor, utför och på längden. Det de inte vill är ödsla en massa tid på att ta sig dit de vill, eller i liftköer, säger han.

Den föreslagna sträckningen går från Idre fjäll öst och rundar Städjan upp till Fjätervålen. Den går bara in en liten bit i världsarvet.

- Men tänk vilka möjligheter den ger, det blir en unik tillgänglighet, säger Granlund.

Tanken är att banan sedan ska byggas ut för att länka samman Idre Fjäll med Hemmeråsen och sedan ner till Idre och till flygplatsen. I sin helhet skulle banan då bli två, tre mil.

- Det finns alla möjligheter. Vi måste bara agera, säger Granlund som har funderat på den här lösningen till och från under en längre tid.

Han tror att projektet kan möjliggöra för 10 000 fler bäddar och skapa minst 400 nya arbetstillfällen.

Granlund menar också att den här lösningen är långsiktigt hållbar för miljön. Städjan bevaras och bilismen kan minimeras.

- Banan kan transportera våldsamt mycket människor som kan få ta del av en orörd natur, säger Granlund som redan gått ut och informerat alla berörda.

- Det gäller bara att vi bestämmer oss. Begränsningar sätter bara vi själva, säger Granlund.

SOFIA HOLMSTRÖM

Mer läsning

Annons