Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåg i Bergslagen vill dra ned på turtätheten

Annons

I höstas flyttade ABB tillverkningen av mellanspänningsställverk från Arboga till Ludvika men personalen vill inte flytta med utan önskar arbetspendla.

ABB behöver kunskapen från personalen från Arboga för att ställverket ska kunna återkomma på marknaden.

Fram till semestern har ABB en buss som underlättar pendlingen.

I Västerås förbereder ABB ytterligare neddragningar med runt 160 personer och i Ludvika behöver ABB mer personal.

Detta innebär att trycket kommer att öka på att det ska kunna gå att arbetspendla från Mälardalen till Ludvika med allmänna kommunikationsmedel.

Men det går inte med nuvarande tidtabell på Bergslagspendeln. I dag kommer Västeråståget till Ludvika 10.56 och avgår till Västerås 15.14 eller 18.38.

För Bengt Stelin, s, som för Ludvika kommuns räkning arbetar med tågfrågorna var NLT:s avslöjande bra argument:

- Vi ska träffa SJ och Tåg i Bergslagen den 3 mars för att diskutera höstens tågtidtabeller. Ludvika kommer att lägga fram ett förslag på tidtabeller som bättre tillgodoser ABB-pendlarnas behov av förbindelser till Ludvika på morgonen och till Västerås efter jobbet.

- Vi vill ha fler turer och så vill vi att arbetspendling ska bli möjlig, säger Stelin.

Ludvikas förslag är att Bergslagspendeln ska få en avgång 06.15 och 07.15 från Västerås som är framme i Ludvika 08.00 respektive 08.56. Från Ludvika tillbaka till Västerås ett tåg som går 16.04 och 18.04 som är framme 17.45 respektive 19.45.

- Nu ska det bli en förhandling. Jag och mina kollegor på kommunsidan ska driva detta så hårt vi kan. Om vi kommer att lyckas är det svårt att uttala sig om i dag, men vi får det tufft för vår motpart vill försämra Bergslagspendeln.

- Jag har skrivit ett mycket argt brev till Tåg i Bergslagens vd Mikael Prenler, så argt att det inte lämpar sig i tryck. Jag har fört mer sansade samtal med SJ. Deras förslag till tidtabell är mycket dåligt och de har inte bemödigat sig om att samtala med oss trots att vi begärt det.

Bengt Stelin summerar dagens turtäthet till och från Västerås:

- Så dåligt som det är nu var det inte ens på 1930-talet och så vill de försämra det ännu mer, säger Stelin.

SJ har föreslagit neddragning med 20 procent av tågtrafiken Ludvika-Västerås och dessutom lagt tre ankommande och tre avgående tåg från Ludvika under dagtid och sen kvällstid.

Chefen för mellanspänningsställverken, Hans Gleimar, klargör att ABB måste göra något och själv är han sedan årsskiftet moderat kommunalpolitiker och överväger att som sådan lämna en motion om bättre förbindelser från Mälardalen till Ludvika.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons