Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåg i Bergslagen - tåg för Siljansbygden?

Annons

Siljansbanan är av vital betydelse för Tåg i Bergslagen och säkerligen den sträcka som åtminstone sommartid körs med de mest välbesatta Reginatågen. Ändå blir potentiella resande för närvarande i stor utsträckning avskräckta från att till fullo utnyttja det trafiksystem som Tåg i Bergslagen erbjuder på grund av erbarmligt dåliga anslutningar särskilt i Borlänge.

När man i annonsen påstår att trafiken är samordnad med andra buss- och lagsystem i och utanför Bergslagen är det knappast alls tillämpligt på linjen Borlänge-Mora. Med något ynka undantag finns för resenärer på denna sträcka ingen acceptabel anslutning i riktning mot Örebro (och vidare mot Göteborg eller Östergötland-Sydsverige).

Lika illa är det om man via Avesta/Krylbo-Örebro eller Sala-Västerås vill nå Östergötland-Sydsverige och inte mycket bättre om man från Borlänge vill ta sig till Gävle och vidare mot Östersund eller Sundsvall.

Vad detta visar är att man inte ens inom trafikområdet Tåg i Bergslagen har lyckats tillfredsställa ett så elementärt krav som just samordningen mellan tågen i den viktiga knutpunkten Borlänge.

Resultatet kan bli närmast groteskt. När jag via telefon vill beställa en tågbiljett från Linköping till Rättvik över Örebro och med avgång Linköping kl. 9,30 får jag till svar att då måste jag åka till Falun och sedan ta buss. Så säger nämligen datorn!

Jag upplyser om att tågtidtabellen har en uppgift om anslutning i Borlänge till Tåg i Bergslagen mot Mora. Visserligen med den sedvanliga dryga timmens väntan i Borlänge men ändå... Endast efter en lång stunds diskussion får jag som mycket medveten kund biljettförsäljaren att inse att jag absolut inte vill ta buss och åka omvägen över Falun.

SJ vill att vi resenärer nu ska utnyttja automater för biljettköp men jag undrar verkligen hur en automat kan hantera sådana frågor som jag illustrerat här.

Under drygt 30 år har jag regelbundet åkt med tåg mellan Linköping och Rättvik men aldrig har förbindelserna varit så dåliga som sedan Tåg i Bergslagen började sin verksamhet.

Att åka den naturliga vägen genom just Bergslagen är i dag ett föga lockande alternativ, i stället styrs resenärer till/från Östergötland/Sydsverige över till omvägen över Stockholm.

För övriga har Tåg i Bergslagen inneburit att Mora sommartid, då Siljansbanan är som mest frekventerad, förlorat två direktförbindelser till Stockholm (måndag-fredag).

Om Reginatågen dessutom på grund av förseningar som inträffar då och då missar anslutningen till Stockholmstågen i Borlänge, får resenärerna bereda sig på en obekväm och tidsödande bussresa, för numera inväntar som bekant inte tåg försenade anslutningar även om det bara rör sig om några futtiga minuter.

Dags för Siljanskommunerna att reagera?

Tåget är ett utomordentligt kommunikationsmedel om det fungerar men fråga är om det någonsin kommer att göra det i Sverige.

JOHN HELGANDER

Mer läsning

Annons