Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Systembolaget flyttar

Annons

Anpassningen till Systembolagets verksamhet kräver en omfattande ombyggnation av Konsums gamla lokaler på Åsgatan. Självplockservicen och Systembolagets speciella säkerhetsföreskrifter ställer höga krav på lokalen.

För fastighetsägaren Anders Goodholm innebär det en investering på cirka två mijoner med ett kontrakt på tio år. Men han är fövissad om att det är en investering som kommer att betala sig.

-Systemet drar folk till lokalen. Det blir ett stort dragplåster för andra butiker som kan tänka sig att hyra utrymme i gallerian.

Av lokalens cirka 2 200 kvadratmeter kommer 470 kvadratmeter upptas av Systembolaget.

Goodholm menar att det nya Systembolaget kommer att bli mer lättillgängligt. Det är centralt och gott om parkeringsplatser. Dess-utom pågår arbetet med att handikappanpassa lokalen.

Tillgängligheten är det enskilt viktigaste motivet för Systembolaget att flytta.

-Vi vill finnas där övriga kunder finns. Det är bra om butiken finns i anslutning till annan handel, säger Systembolagets informationschef Lennart Agén.

Självplock är positivt inte bara ur kundens synvinkel utan även för personalen enligt Agén.

-I butiker utan självbetjäning lyfter personalen cirka två ton per dag, det vill säga ungefär lika mycket som vikten av en folkabuss.

Troligen kommer inte sortimentet att utökas i och med flytten.

Finns det inte en risk för att självplock och närheten till annan handel ökar spontanitetsköpen och i förlängningen ger ett ökat drickande?

-Klart att risken finns ju mer tillgängliga vi blir. Men alternativet är att försäljningen minskar i sådan grad att Systembolaget inte överlever. Samhället ser inte ut på samma sätt som för tjugo år sedan. Folk har mer bråttom och vi har alla ett behov av att göra fler inköp vid samma tillfälle.

Lennart Agén understryker att även om kunden ska vara nöjd med Systembolagets service är företagets grunduppdrag fortfarande socialt. Han hänvisar även till undersökningar som visar att normalkonsumenten kan köpa mer i början när den första självbetjäningsbutiken etableras i ett område, men att konsumtionsökningen klingar av efter hand.

STAFFAN WESTERLUND

Mer läsning

Annons