Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Syns halkan sänks hastigheten

Annons

Detta konstaterade den nyinrätt-ade Vägtrafikinspektionens chef, Lars Bergfalk, när han talade på Vinterforum i Borlänge.

Risken för olyckor med dödade och svårt skadade är totalt sett 10 procent högre under vinterhalvåret än under sommarhalvåret. Risken för dödsolycka på is- och snöväglag är nästan tre gånger högre i södra Sverige än i norra.

Av cirka 410 dödade under 2002 på det statliga vägnätet omkom ungefär 20 procent på vägar med is- och snöväglag.

Bergfalk konstaterar att det finns ett starkt samband mellan förarens val av hastighet och hur man uppfattar greppet på vägbanan.

I klartext: Ser det halt ut sänker man hastigheten, och de olyckor som ändå inträffar får inte så allvarliga konsekvenser.

Det stora problemet uppstår när föraren tror att väglaget är bra, men där det döljer sig isfläckar och frosthalka.

- Det är då särskilt viktigt att väghållaren halkbekämpar och gör det i god tid och helst i förebyggande syfte, säger Lars Bergfalk.

Den nyinrättade Vägtrafikinspektionen ska jobba med trafik-säkerhet, och hålla ett extra öga på de som utformar vägsystemet. Det kan vara allt från biltillverkare och bilförsäljare till körskollärare och väghållare.

Bergfalk pekar på att Vägtrafikinspektionen är till för trafikanten. Inspektionens främsta uppgift blir att se till vad de olika systemutövarna gör för att förhindra att olyckor på våra vägar inte upprepas.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons