Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Supermodellerna samlades i Ludvika

Annons

Men bara mellan sex - tio modeller kommer så småningom att tas ut till den reklamkampanj som Lindex i samarbete med Mikas och Västsverigeagenturen Avenue och tidningen Amelia planerar till våren. När korståget genom landet går mot final i Hudiksvall om drygt en vecka, har 66 orter och butiker fått besök. Intresset har varit stort.

- På vissa större orter har runt 800 fyllt i ansökan och plåtats, avslöjar Olivia Rimer från Mikas.

- I medeltal är det kanske 300 från varje ort...

Redan efter en timme var bunten med Ludvikasökandes namn, mått och adressuppgifter imponerande.

Carolina Nykänen Vestlund och Sara Gustafsson fyllde i varsin ansökan. De pluggar båda på Högbergsskolans turismlinje till vardags och kom direkt från skolan.

Namn, längdmått och storlek, liksom telefonnummer och adress vill arrangörerna ha. När allt fanns på papper, fick Carolina och Sara i tur och ordning ställa sig framför den lilla digitalkameran med blankettens baksida mot fotografen.

Carolinas blankett hade turnummer 740. Olivia Rimer kontrollerade noga att siffrorna kom med på bilden innan hon knäppte.

- Marie och jag turas om att plåta, men ingen av oss är utbildad fotograf.

Hur många som aviserat sina modellambitioner sedan turnén startade den 25 juli vet inte Mikas representanter Marie Plarsmo och Olivia Rimer säkert.

- Det är svårt att säga, eftersom det är Avenue, Göteborgsagenturen, som skött rekryteringen i Västsverige, förklarar Marie.

- Men bara i de fyra Storstockholmsbutikerna var det runt 2 000 personer, så nog rör det sig om uppemot 10 000 ansökningar sammanlagt, tror Olivia Rimer.

Strax efter 16.00 är det tjejer i gymnasieåldern som dominerar i kön till provfotograferingen.

- Men just när vi startade var det väldigt många i skilda åldrar här, berättar Ulrika Carlsson från Ludvikabutiken.

- Farmödrar, mormödrar och mammor med barn...

Före jul lovar arrangörerna bestämma sig för vilka av alla fantastiska kvinnor som de - och alla andra - vill se mer av.

De utvalda kommer att fotograferas och stylas av några av modebranschens bästa aktörer, försäkrar en liten starkrosa folder som också lugnar alla inblandade med att det kampanjen kommer att fokusera på är damkläder, inte underdito.

För dem som inte tillhör den knappa promille som vi får se mer av i vårens reklamsammanhang, finns ändå möjligheten till en modellkarriär då de två modellagenturerna kommer att erbjuda ett antal av tjejerna att ingå i deras respektive modellregister.

LENA RELTE

Mer läsning

Annons