Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sunt förnuft är en bristvara

Annons

Här följer en berättelse ur verkliga livet: Jag har ett tvåårigt kontrakt med en elleverantör (G) för min fastighet, föräldragården och svärgården. Det fasta priset är 31,3 öre/kilowattimme.

Fakturorna från föräldragården har kommit i min fars namn, trots att han gick bort för sex år sedan. Jag kontaktade både elleverantören och nätägaren för att ändra till rätt namn. Inga problem så långt.

Döm om min förvåning när det dyker upp en faktura från den lokala elleverantören och ett pris på 46.6 öre/kilowattimme.

Enkelt att rätta till kan tyckas. Men icke. Kundtjänsten på det lokala företaget upplyser om att det inte går att ändra.

En lika begåvad kollega hos nätägaren vidhåller att det inte går att rätta till. Jag ringer kundtjänst hos min avtalspartner (G). Där finns jag inte längre kvar i deras register, trots att jag läser upp mitt bindande kontrakt.

Så långt var allting omöjligt. Innan jag låter TV-Sverker ta över ärendet, får jag dock kontakt med en försäljare hos (G), som använder hjärnan.

Hon inser att här har kunden oförskyllt kommit i kläm och hon lovar att ta hand om fakturor från den lokala elleverantören.

Hoppas att den lokale elleverantören kan känna sig stolt över att ha lurat åt sig en slant som förslagsvis kan gå till inköp av wienerbröd eller möjligen kompetenshöjning. Någon ursäkt lär jag näppeligen kunna erhålla.

Detta visar hur det går till när intelligensbefriade robotar sitter på olika kundtjänster.

Bevisligen gick det att lösa med litet sunt förnuft.

Fram För Förnuftet

Mer läsning

Annons