Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sund skoterförarutbildning

Annons

Sedan 2000 finns en lag som säger att det krävs förarbevis och minst ett traktorkörkort för att få köra skoter. Föraren måste även ha fyllt 16 år för att över huvud taget få föra en skoter och för att kunna få ett förarbevis. De som innan 2000 tagit körkort för traktor eller bil får köra skoter utan att ett speciellt snöskoterförarbevis.

- Utbildningen består av 15 timmars teoriutbildning och en dags praktik. Sedan skriver de ett teoriprov och om de blir godkända på alla delar i utbildningen får de ett förarbevis, berättar Per-Olov Erkers.

Kursledarna har genomgått en specialutbildning och är de enda i kommunen som har rättighet att hålla skoterförarutbilningar för Vägverket.

- Det är Vägverket som utfärdar förarbevisen och vi har gått några specialutbildningar för att kunna hålla sådana här kurser. Men vi har hållit på i drygt åtta år, även innan det blev lag, med förarutbildning för snöskoter, berättar instruktör Erkers.

Under den praktiska utbildningsdagen fick deltagarna bland annat en grundlig genomgång av snöskoterns olika delar. De fick också lära sig byta drivremmen, den går ofta av och då är det bra att kunna byta, alternativet kan vara en lång promenad i djupsnö för att få hjälp. Allmänna regler och praktiska tips om på och avlastning vid transport av skoter ingick också som ett kursmoment.

På en kortare utstakad bana vid Herrgården i Fredriksberg genomfördes ett manöverprov och på sjön nedanför gjordes ett bromsprov.

Intresset för att ta förarbevis har stadigt ökat under de senaste åren berättar kursledarna. Innan lagen trädde i kraft gick ungefär 30 skoterförare frivilligt en utbildning varje år i kommunen. Nu räknar ledarna med att utbilda minst 50 stycken detta år.

Nyttan med förarutbildningen ser Per-Olov Erkers bland annat i att man får fler skoterförare med kunskap om var och hur man får köra. På så sätt förebygger man olyckor som beror på okunskap, man ger skotern ett bättre "rykte" och förhoppningsvis stoppar utbildningen en del "buskörning".

- Det mesta handlar faktisk mest om att använda sunt förnuft när man kör skoter. Men det är naturligtvis också viktigt att sprida information och kunskap om vad man får och inte får när det gäller skoterkörning, säger Per-Olov Erkers.

Erkers medger att det finns en del skoterförare som kör för fort och på platser som är "vansinniga". Han har personligen mött skotrar på en gångbana mitt i stan vilket är absolut förbjudet. Han tror dock inte att man kommer att hitta någon av helgens kursdeltagare där.

En extra viktig sak är att informera om problemet med droger, framförallt alkohol, när det gäller skoterkörning tycker utbildarna. Hela sju av tio olyckor med skoter beror på alkoholpåverkade förare berättar Per-Olov Erkers.

Intresset bland deltagarna gick inte att ta miste på. Alla tittade intresserat på och ställde frågor vid de olika genomgångarna. Här förenades verkligen nytta med nöje.

MIRIAM LEE HERMANSSON

Mer läsning

Annons