Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Styrd och störd

Annons

LeviÕs eller L.O.G.G. Cool eller o-cool? Rik eller fattig, ful eller snygg? Varför låter vi oss styras? Är märkeskläderna värda de enorma summor pengar vi lägger ner på dem? Varför köper vi en 900-kronorströja på Jeans Factory när det finns en för 100 kronor på H & M? Märkeskläder kan vara jättesnygga, men är det verkligen bara det det handlar om? Det har inte med kvalitet att göra. Modet svänger fort, en tröja hinner bli ute innan den blir sliten.

Det handlar om image. Om att vara någon. Om att du är rik, cool och inne. Kläderna säger mycket om dig själv, och det gör märkena på dem också. Är du WE/JL och Fornania eller Cheap Monday och Converse? Vilken stil du än har är du en levande reklampelare. Hur mycket är du beredd att betala för att göra reklam?

Faktum är att det är du som marknadsför, du betalar för att göra reklam för företagen. Borde det inte vara tvärtom? Klädföretagen styr oss, vare sig vi vill det eller inte. Inte minst oss osäkra, lättpåverkade ungdomar. Den där tyglappen ger dig en identitet, en chans att vara någon. Den berättar för din omgivning att du "har råd". Men vad säger den om dig? Hur många barnarbetare har dessutom kämpat för mindre än existensminimum för att du ska få gillande blickar? Tänk på det nästa gång du shoppar!

MIRJA

Mer läsning

Annons