Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Studenter tror på centrum

Annons

Högskolestudenterna Ann-Kristin Morén och Sara Pettersson belyser i en c-uppsats frågan om hur Borlänges centrumhandel kan utvecklas, med hänsyn till de externa handelssatsningar som gjorts.

De har genomfört enkäter och intervjuer.

Slutsatsen är att det finns ett gott samarbete - som ger resultat. Handlarna ser positivt både på sin och centrums framtid. Inställningen till Kupolens etablering är inte enbart negativ. Samarbetet mellan de olika aktörerna leder till de satsningar som nu är på gång. På Stationsgatan, upprustningar och byggandet av bostäder.

-Det började med att vi skulle jämföra för- och nackdelar med Kupolen och centrum, berättar Ann-Kristin Morén om bakgrunden till uppsatsen.

De kom snart fram till att arbetet behövde avgränsas:

- Centrum har haft en dålig klang. Det var intressant att se hur det var där.

Pettersson och Morén har undersökt hur centrum arbetar för att göra stadskärnan mer levande och locka till sig fler besökare. De konstaterar att det finns ett bra samarbete och en framtidstro. En hel del nyetableringar har skett, och det finns butiker som funnits länge. De fann kanske mer positivt än de hade förväntat sig.

De reflektioner de gjort är att för att centrum ska utvecklas som handelsplats måste handeln utvecklas, och då inte enbart genom nya butiker. Handeln måste bli en turistattraktion.

De menar att centrum skulle kunna ta vara på alla de olika nationaliteter som finns representerade i kommunen. Det har redan skett i restaurangnäringen, som haft en positiv utveckling:

-Nu gäller det för Borlänge att ta denna tillgång till nästa nivå och få in dessa kulturer i detaljhandeln, menar Sara Pettersson och Ann-Kristin Morén.

Och föreslår mindre privatägda butiker med varor importerade från ägarens hemland.

-Det leder till att varje butik blir unik då det inte blir ett konceptstyrt utbud utan ett mer personligt och unikt produktutbud. Denna typ av handel kan locka nya besökare till centrum.

-Det blir mer av en attraktion och inte ett besök i en vanlig stadskärna med de vanliga butikskedjorna.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons