Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Strid om varumärket

Annons

Den som går in på Falu folkmusikfestivals hemsida, www.falufolk.com, märker inte att kommunen har köpt varumärket. Orden "Falun Folkmusik Festival" finns som rubriker på flera ställen.

Och så ska det vara enligt Hans Hjort, vd för Falun Folkmusik Festival AB.

- Det är namnet på vår firma. De köpte varumärket, vi använder vårt firmanamn, säger Hans Hjort.

Bolaget tänker fortsätta att använda begreppet Falun Folkmusik Festival i sin marknadsföring av sommarens festival.

Det här är inte välkommet hos kommunen. För en längre tid sedan skrev de ett brev till FFF AB där kommunen påpekade att bolaget inte längre har rätt att använda varumärket Falun Folkmusikfestival.

- Vi kan inte acceptera att vi köper varumärket och sedan är det någon annan som använder det, säger Torkel Birgersson.

Kommunen har blivit mer aktiv när det gäller att försvara varumärket Falun Folkmusikfestival.

För någon vecka sedan skrev Torkel Birgersson till Rikskonserter för att påpeka att de använt Falu Folkmusik Festivals logotyp i en broschyr utan att fråga kommunen.

Rikskonserter svarade att det rått oklarhet i frågan och att det var ett förbiseende från deras sida.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons