Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stort eget ansvar för lärandet

Annons

Erika har en egen arbetsplats. Hon delar rum med fem andra elever och de tillsammans delar på två datorer.

I snitt har hon kanske en lektion per dag. En dag kan det var tre, en annan dag inga alls.

Språk och matte sker på traditionellt sätt, det vill säga genom lärarledda lektioner.

Annars är det föreläsningar och eget arbete eller grupparbete som gäller.

Det handlar om att lära sig söka information. Att diskutera kunskaperna i grupp. Att ta stort eget ansvar för lärandet.

- Det är pressande men otroligt utvecklande, säger hon.

Eftersom skolan inte har något eget bibliotek använder sig eleverna av statsbiblioteket, Falu lasaretts bibliotek men väldigt ofta också av internet.

- Vi får lära oss att vara källkritiska, skeptiska och inte tro på allt. Det är en stor skillnad jämfört med högstadiet.

Lärarna har sina arbetsrum i anslutning till elevernas rum och får och ska störas.

Varje elev har också en mentor som ska var en och densamma under hela utbildningen.

- De har mer koll på en än vad man tror. Det går inte att ta sovmorgon till klockan 11.00 och sedan gå hem efter lunch.

Erika går natur men har ännu endast ett klassiskt naturämne, fysik A. Det innebär att hon har föreläsning en gång i veckan, två läroböcker som ska gås igenom och oändliga möjligheter att arbeta fritt i projektet om kraft.

Skolan har i dag inga speciella lärosalar för omvårdnadsprogrammet eller naturprogrammet. Förhoppningarna är att omvårdnadseleverna i stället ska få den praktik de behöver direkt på Falu lasarett.

Natureleverna kan komma att hysas in på Högskolan Dalarna för att kunna laborera i kemi, fysik och teknik.

Men Bo Ericols hyser förhoppningar om att skolans kontakter med näringslivet också ska ge resultat i naturvetenskapliga studier ute på fabriksgolven.

Mer läsning

Annons