Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storslalom - på asfalt

Annons

Större downhilltävlingar på skateboard arrangeras i Stockholm, Göteborg - och Gagnef.

Orsaken till att Gagnef förekommer i sammanhanget stavas M-a-t-t-i-a-s N-o-r-s-t-r-ö-m.

För nio år sedan blev Mattias, som kommer från Gagnef och betraktar sig som gangsing, men som är bosatt i Göteborg, intresserad av longboard.

- En longboard är längre och ger en helt annan balans än en vanlig skateboard. Det gör longboarden bättre lämpad för höga farter, berättar han.

Vid tävlingarna i Stockholm och Göteborg förekommer hastigheter upp till 100 kilometer i timmen. I Gagnef kan de bästa och mest våghalsiga åkarna nå farter på uppskattningsvis 50 kilometer.

- Vår bana, som går mellan missionshuset på Tallbacken och tryckeriet vid flottbron, är mer av storslalomtyp, något vi i år betonar genom att placera ut höbalar som portar och som en form av skyddsnät i de tväraste kurvorna, berättar Mattias, som redan som liten började åka skateboard.

När han började intressera sig för longboard var det svårt att få tag på brädor, varför han byggde en egen. Det har han fortsatt med - på hobbynivå, men inför hösten planerar han en mer affärsmässig tillverkning under märkesnamnet Moustache Ape, som anspelar på smeknamnet på en flottarkamrat till hans morfar.

- Vill man tjäna stora pengar är det här inte något klockrent sätt, säger han skrattande, men tillägger att intresset för skateboardåkning ökar och att han som brädbyggare fått flera efterföljare.

- Några av mina lärljungar kommer till tävlingen i Gagnef för att testa sina brädor.

Årets tävling, som genomförs den 30 juli, är den tredje i ordningen och kommer, av förhandsintresset att döma, att locka ett 50-tal åkare. Förstapriset är en dalahäst, tillverkad i Nusnäs och dekorerad av Mattias och hans kamrater. Mattias är arrangör och som tävlingsledare fungerar Anders Westman. Funktionärs- eller pistvaktsansvarig är Stefan Nordqvist.

Fyra åkare startar i varje heat och de två snabbaste går vidare till nästa omgång. Av säkerhetsskäl kommer vägen/banan att spärras av för fordonstrafik under heaten.

Tävlingen har hittills varit förskonad från olyckor, även om det inträffat en och annan avåkning.

- Kurvan vid bageriet/fiket är tvär och där har några åkare tydligen blivit hastigt fikasugna, säger Mattias med ett leende.

KENT OLSSON

Mer läsning

Annons