Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storföretagens modekänsla vore intet utan vårt slit på gatan

Annons

De alternativa och självständiga stilarna har förlorat 0-1 mot storföretagens allsmäktiga modeöga. I sökandet efter egna vägar utvecklades en stil på gatorna och under jord bland de musikkunniga och politiskt medvetna som till slut blev så "rätt" att både H&M och JC var snabba att sy upp plagg efter plagg.

Från att ha varit en svår konst blev projektet att skapa en egen stil som syns i mängden, lika billig och lättillgänglig som fruit of the loom hoodies och jazzbyxor var för några år sedan. H&M är inte längre en affär där du kan köpa baskläder till bra pris, här kan du köpa en stil (oavsett vad den står för) när helst du vill.

Modesamvetet kom som blixt från klar himmel, och när indiepopare och old school hiphopare ofrivilligt förde in ovetande 12-åringar på sin patentmärkta stig vände vissa av dom stridsspetsarna ännu högre. Man blickade uppåt, mot modets högborg och jag märker allt fler runt mig som intresserar sig för namn som Versace och Gucci.

Modevisningar och Fashion House blev räddningen, men se bara på H&M:s senaste reklam där kläderna plötsligt bärs av modeller på en catwalk eller backstage bland kameror och sminköser, allt á la haute couture. Förvisso fortfarande med samma vidriga push-uper, men ändå. Jättarna hänger kvar.

Visst säger ni, men det här händer jämt, det är modets gång. Fotfolket utvecklar något nytt, trendgurus snappar upp det. Problemet är bara att det "nya modet" tappar sin charm så fort det hänger på H&M's och Vero Modas galgar.

Å andra sidan kan slutresultatet vändas vilken sekund som helst. Trots att det blir allt svårare att välja stil, eller att hitta sin egen, så vore storföretagens modekänsla inte mycket utan vårt slit på gatan, och vinstens sötma efter det slit det krävs för att hitta rätt återskapar de aldrig.

Mer läsning

Annons