Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Störd av tutandet

Annons

- Vi menar att tutandet har blivit intensivare och mer utdraget den senaste tiden. Trots att vi har vant oss vid tåg är det här olidligt, säger Ursula Nilses.

1962 tog nygifta Ursula och Bertil Nilses över familjegården i Vikarbystrand, norr om Rättvik vid stambanan mot Mora. Under åren har de lärt sig leva med tågtrafiken.

- Men något har hänt. Nog för att vi är hemma mer nu som pensionärer, men tågtutandet har blivit mer utdraget och skarpare, säger Ursula.

Vid familjegården finns två obevakade övergångar för gående ned till Siljan. Enligt reglerna ska tågtrafiken ge signal inför varje enskild övergång. Så har också skett i alla år.

- Men nu är det så att vi börjat må dåligt av det. Man tvingas avbryta samtal trots att man är inne i huset. Gäster håller för öronen. Värst är att barnbarnen som besöker oss ofta har börjat vakna när tågen kommer, säger Ursula.

De har all förståelse för att lokförarna måste ge signal. Tutandet inleds vid femtiden på morgonen och avslutas strax före 22-tiden.

- Vi har förståelse för trafiken, men varför har signaleringen blivit värre? Trots att vi är vana har vi på senare tid börjat må illa av dessa ständiga ljudliga avbrott, säger Ursula.

Järnvägen trafikeras av flera bolag - SJ, Trätåg och Tåg i Bergslagen. Enligt familjen Nilses utmärker sig inget bolag över det andra.

Tåg i Bergslagen har förståelse för familjens olägenhet.

- Men det handlar om säkerhet. Varje lokförare har personligt ansvar för säkerheten. När det är vinter hörs tågen sämre på grund av det ljuddämpande snötäcket. Möjligtvis är det så att förarna tar det säkra för det osäkra just nu när det är mycket snö. Samtidigt vet jag att lokförarna är måna om att störa så lite som möjligt. Speciellt på nätterna, säger Agne Sjögren vid Tåg i Bergslagen.

Reglerna för signalering har inte ändrats.

- Det finns inga direktiv om längre signalsekvenser. Lokföraren avgör från fall till fall. I Rättviksområdet har vi haft problem med älg. Ofta tvingas förarna skrämma bort älg med långa signaler. I just Vikarbystrand är sikten dålig på grund av att järnvägen svänger. Det - i kombination med ljuddämpande snö - kan ha resulterat i längre signaler. Säkerheten är viktigast, men samtidigt hoppas jag att alla drabbade förstår att lokförarna alltid försöker ta största möjliga hänsyn till de närboende, säger Agne Sjögren.

MATS LAGGAR

Mer läsning

Annons