Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora prisskillnader

Annons

Hoppar du på Tågkompaniets tåg i Borlänge och åker till Falun kostar biljetten 35 kronor att köpa ombord.

Är det däremot ett SJ-tåg kan priset för samma sträcka bli 91 kronor.

-Jag tror inte att alla är medvetna om detta, säger Tord Hult, vd för Tåg i Bergslagen.

Borlänge-Mora kostar 105 kronor ombord hos Tågkompaniet, och ett prisexempel hos SJ är 148 kronor.

Att SJ tar ut en extra avgift på 50 kronor motiveras med att man vill att kunderna skaffar biljett före resan. Den 1 november höjdes ombordavgiften från 30 till 50 kronor.

-Priset styrs av när man handlar - och hur. Ombord är det i särklass dyrare sättet att köpa biljett, säger Edvard Lind, pressinformatör vid SJ.

Att sälja ombord innebär ett merarbete för personalen, och mindre tid till annan service.

-Ett fullsatt tåg med 300 personer, och ännu fler i rörelse under en resa. Det är ohållbart om alla skulle lösa biljett på tåget, säger Edvard Lind.

-Tanken är inte att vi ska ta ut pengar av dem som åker, utan att det ska bli smidigare ombord. Det är ett sätt att påpeka att man ska köpa biljett innan. Personalen ska ägna sig åt annan service.

På vissa sträckor blir biljetten mer än dubbelt så dyr om den köps under pågående resa.

-På kortare sträckor blir det väldigt dyrt, medger Edvard Lind.

Ambitionen har lyckats. Enligt SJ säljs i dag 35 till 40 procent av alla biljetter över internet, tio procent i automat och bara två procent köps ombord på tågen.

-Det blir billigare att boka via internet, det har slagit igenom ordentligt, säger Edvard Lind.

Tågkompaniet, som kör Tåg i Bergslagens trafik, tar inte ut någon extra avgift ombord. Det får de inte heller göra, enligt avtalet med Tåg i Bergslagen. De ska följa länstaxan. Enligt Mats Gustafsson, operativ chef, är det en medveten tanke att avstå från ombordavgift:

-Vi vill inte jäklas med folk. Det är grundtanken.

Men även Tågkompaniet ser gärna att resenärerna skaffar biljett i förväg:

-Vi vill undvika kassahantering, det tar tid. Det går snabbare om biljetterna är förköpta. Visst ser vi helst att kunden har biljett med sig. Men har man inte det så står vi naturligtvis till förfogande med den servicen, säger Mats Gustafsson.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons