Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stor vinst för Älvtrafik

Annons

Gagnefs Älvtrafik utgör en förlängning av kulturälvsprojektet, inom ramen för vilket byar och intresseföreningar bland annat byggde ett antal bryggor i älven.

- Nu bedriver vi passagerartrafik med en inhyrd båt, Lisskulla, berättar Bengt Löfgren.

Under sommaren har Lisskulla gått i reguljär trafik tre dagar i veckan och dessutom använts för chartertrafik. Två Skallerorms-turer har körts mellan Mellsta och Siljan.

Lisskulla har kört passagerare från Mellsta till Gagnefs flottbro, varifrån färden fortsatt med hästskjuts till Gagnefs-Gråda. Där har de åkt vidare med Engelbrekt, som släppt av passagerare som åkt i andra riktningen.

- Under den gångna helgen körde vi ett 60-tal personer mellan båtarna, berättar Harri Wiklund, vars företag Hästskjutsen kört passagerarna mellan flottbron och bryggan i Gagnefs-Gråda.

- Gensvaret har varit mycket positivt. För äldre passagerare har hästskjutsarna varit nostalgi, för yngre har turerna med häst och vagn varit något av ett äventyr, fortsätter Harri.

Helgens passagerare var så nöjda att såväl hästarna som körkarlarna - Harri och Liza Wiklund samt Jöns Martin Persson, Mockfjärd, och Grop Folke Persson, Häradsbygden - belönades med godis, socker respektive karameller.

- Hästskjutsarna är en mycket uppskattad del av Skallerormsturerna. Tempot är lugnt och avstressande så att passagerarna går ned i varv, säger Bengt Löfgren, som berättar att verksamheten har gått bra även ekonomiskt.

- Verksamheten, inklusive samarbetet med övriga intressenter, har fungerat kanonbra. Vi har lyckats bygga upp ett kapital för en fortsatt satsning och räknar med att vara med när och om Farledssatsningen förverkligas, berättar Löfgren, som understryker att älvtrafiken - "liksom de flesta icke-statliga kultursatsningar" - till stor del bygger på ideellt engagemang och icke avlönade arbetsinsatser.

Mer läsning

Annons