Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stor risk för olyckor

Annons

Sent på onsdagseftermiddagen började det regna. Det gjorde vägen i det närmaste ofarbar när vattnet frös till is.

Söder om Enviken, mot Falun gick det bra. Den vägsträckan saltas när det finns behov. Norr om macken i Enviken är det sandning som gäller upp mot Hälsingland.

Bandymasarna, Falu BS supporterklubb, hörde till dem som drabbades. Klockan 17.00 åkte de i en stor buss från Falun för att se matchen i Edsbyn.

Det gick bra tills de kom norr om Lamborn. Där var vägen avstängd efter att BS-ledarna Stefan Nykvist och Hans-Olof Pettersson hade kört in i ett lastbilssläp.

Detta sedan en lastbilschaufför tappat kontrollen över sitt fordon.

I en och en halv timme väntade bandysupportrarna på sandning så att de skulle kunna köra vidare. När det inte kom någon sandbil vände de och körde hemåt. Vid Lamborn blev det stopp. Där stod fullt med lastbilar som inte kom någon vart. Bandygänget fick vänta i tre timmar tills det kom en bil och sandade.

Vid 23-tiden kunde de köra hem.

-Vi såg ungefär 20 lastbilar och tio personbilar som stannat, säger Joakim Höglund, reseansvarig hos Bandymasarna.

Sören Henriksson, som varje vardag åker från hemmet i Edsbyn till arbetet vid Balungstrands sågverk, är kritisk mot Vägverket.

-Det är en katastrof. Det här var ett speciellt läge. Men snöröjningen och sandningen sköts inte bra, säger Sören Henriksson.

Han lägger inte skulden på entreprenörerna som utför jobbet utan på Vägverket som beslutar när det är dags för sandning eller plogning.

- Vägverket sitter för långt ifrån. Det borde vara mer lokal bevakning och styrning av vägunderhållet, säger Sören Henriksson.

Inger Ribjer, som även hon arbetar vid Balungstrands sågverk, tycker att det är underligt att det inte sandas norr om Enviken när det går så mycket lastbilstrafik.

- Det ska vara bättre standard på en riksväg, säger hon.

Krister Vikström vid Vägverket Region Mitt säger att det var minst ett tiotal år sedan det var återkommande saltning norr om Enviken.

- Vi har dragit ned på mycket saltning. Det får vara vinter när det är vinter, säger han.

Den främsta anledningen till att de inte saltar sträckan är att det inte är så effektivt med saltning när det är så få trafikanter.

Saltet fungerar bättre och smälter isen och snön mer effektivt när det är många bilar som far förbi och sliter mot vägbanan.

- Vi har en regel om att 2000 fordon ska passera varje dag för att vi ska använda salt i stället för sand. Det långt ifrån den siffran norr om Enviken. Egentligen är det för få även söder om Enviken mot Falun, men vi fortsätter med saltning där tills vidare ändå, säger Krister Vikström.

Är riksväg 50 en säker väg?

- Den har blivit bättre sedan den blev breddad. Ovanför Lamborn är det smalare och sämre standard, svarar Krister Vikström.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons