Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stopp för däck

Annons

Hos Ragn-Sells i Borlänge finns en inlämningsstation för Svensk däckåtervinning AB, SDAB. Under fjolåret hanterades 20 000 kubikmeter däck.

Nu tvistar däckbranschen och bilproducenterna om däcken från skrotbilar. Vem som ska stå för dessa kostnader.

- Nu säger vi stopp, säger Lars Åman, SDAB. Vi tar inte längre emot däck från skrotbilar. Hur bilskrotarna ska bli av med dem kan inte jag svara på.

- Det blir synd om bildemonteringarna, det är bilproducenterna som ska hamna i skottgluggen.

Vilka konsekvenser stoppet får är oklart. Ragn-Sells som har hand om mottagningen i Borlänge säger att man inte kan agera poliser. Vid Naturvårdsverket avvaktar man och tycker att bilproducenterna och däckbranschen borde kunna komma överens.

Alla däck som inte kan regummeras ska tas om hand på ett miljövänligt sätt. Många däck bränns och blir energi, utan farliga luftföroreningar. Däcken kan också användas som råvara i asfalt, i löparbanor och som underlag i tennisbanor. Gummimattor, gummilister och fästen till vägmärken är andra användningsområden.

Bakom Svensk däckåtervinning står däckbranschen, som på så sätt tar det så kallade producent-ansvaret. Finansieringen sker genom en återvinningsavgift på sju kronor per personbilsdäck. Plus moms. Lastbilsdäck 68 kronor plus moms.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons