Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stigningsfält framtidsprojekt

Annons

Ännu en gång väljer Vägverket att skjuta byggandet av stigningsfält på riksväg 50 vid Bastkärn på framtiden.

-Vi håller på med verksamhetsplaneringen för nästa år men detta projekt är inte prioriterat, konstaterar Magnus Axelsson, planerare vid Vägverkets region Mälardalen.

Stigningsfältet från avfarten mot Hörken till södra Bastkärn har kostnadsberäknats till uppåt 15 miljoner kronor och anses motiverat av trafiksäkerhetsskäl.

Men region Mälardalen får inte tillräckligt med pengar för att ha råd med detta bygge nästa år. Några andra större byggprojekt på riksväg 50 mellan Grängesberg och Lindesberg är inte heller planerade nästa år.

-I år har vi byggt en rondell vid Guldsmedshyttan som kostat drygt två miljoner och i höst har det satts upp tiotalet hastighetskameror på en sträcka av cirka tre mil från Löa ner till Lindesberg.

-På vissa avsnitt är den vägen 13 meter bred och har inbjudit till höga farter. Eftersom vägen är bred är den ganska trafiksäker men när det händer olyckor så får de svåra konsekvenser på grund av de höga hastigheterna, säger Magnus Axelsson.

Det största projektet efter riksväg 50 i år har varit ny asfaltbeläggning och uppsättande av mitträcken från Lindesberg och elva -tolv kilometer söderut till Lilla Mon. Detta har kostat 18 miljoner kronor.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons