Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sten Axelsson - pensionerad polis med rätt att ifrågasätta

Annons

Sten Axelsson är polisen från Surahammar som iakttar och ställer diagnos på skolan innan han pratar med barn och personal. 2000 blev han vald till Årets Svensk för sina insatser. På måndagskvällen orsakade han stor föräldrauppslutning på Parkskolan, innan han på tisdagen pratade med högstadieeleverna i Cassels.

Han skaffar sig människokännedom bland annat genom att titta på miljön runt omkring.

- När jag kom in på er skola i går kväll försökte jag få en bild av er, genom att se mig omkring - för jag känner ju inte er, avslöjade Sten Axelson för Parkeleverna i Cassels på tisdagsmorgonen.

- Det såg inte så bra ut, med snusbussar på väggar och i taket och jag tänkte, undrar hur ni har det hemma?, funderade Axelsson vidare, nåddes av spridda fniss från bänkarna.

Från snusbussarna i taket ledde Axelsson smidigt samtalet in på respekt och vad det egentligen är.

- Är det något man hotar sig till. Nej, respekt är något man förtjänar.

Av flera iakttagelser på Parkskolan drog Axelsson slutsatsen att det här finns brister.

- Ni har taskigt med respekt för varandra...

För intensivt lyssnande öron avhandlade Axelsson svåra ämnen, som främlingsfientlighet, rasism, homofobi, nazism och mobbning. Med tänkvärda scenarion målade han upp en verklighet som kanske inte är som den ser ut på ytan, gav ungdomarna chans att se bakom fasaden och tänka ett steg längre. Främlingsfientlighet:

- Om ni hatar invandrare och tycker att det är något vi inte ska ha i Grängesberg, då är ni illa ute. Om vi tar bort alla som har invandrarbakgrund, långt tillbaka i generationerna - då blir ni högst 3-4 kvar! Vi är invandrare allihop, kom hit när isen släppte.

Vikten av att inte tro på rykten, eller hjälpa till att sprida dem, åskådliggjorde Surahammarspolisen via skilda, men talande, exempel. Han förklarade hur människor kan förblindas av hat

- Hat förgör inifrån - vill du ha cancer ska du hata.

Han pekade på hur nazistiska organisationer försöker värva medlemmar direkt i skolan.

- De använder er, kommer till skolan och försöker rekrytera, har ni varit med om det? Jaha, konstaterade han och visade hur rörelser som nationell ungdom lockar medlemmar.

- "Vi räknar med dig som svensk". Det låter ju bra..."Inga fler gruppvåldtäkter i Sverige", underförstått att alla våldtäkter begås av invandrare. Gå sex-sju mil härifrån, till Fagersta. En tjej var ensam hemma, hennes kille hade spöat en nazist. Hon fick besök av fyra nazister i luvor - hon är skadad för livet, psykiskt och fysiskt, och det var definitivt inte invandrare som utsatte henne för den gruppvåldtäkten.

Under rubriken mobbning ville Axelsson få eleverna att själva ta ansvar.

- Jag tittade på hur ni betedde er mot varandra, det var inte alltid så trevligt, men vad är definitionen på mobbning?

Med fem barn och nio barnbarn, flest flickor, har han egna källor att leta svar i. Tjejer och killar "jobbar" olika.

- Det är inte knuffar och slag - man pekar fult finger, eller stirrglor - det är suramål, eller ger någon "dum-i-huvu´t-blicken".

Ett av Axelssons barnbarn mobbades som tioåring av fyra killar som kallade henne hora.

- Varför, jo, för att hon var bäst i idrott.

Flickan blev tystare, klädde sig i svart.

Det gick så långt att hon försökte ta livet av sig, innan han kunde hjälpa henne.

Anna-Lotta, nu 14 år, fick via overheadprojektorn delge Parkeleverna den skrivna definitionen på mobbing. Tillsammans med föräldrar och lärare hade Axelsson kvällen innan diskuterat problemlösningar.

- Från och med i dag - jag har snackat med era farsor och morsor och lärare - är all kränkning förbjuden på skolan.

Det här innebär att eleverna måste visa civilkurage, konstaterade Axelsson.

- Ställ upp för den där lilla klena killen som alla hackar på, eller hon som inte är så tjusig. Ni har ingen aning, snart är han två meter lång och världstjärna i basket, och hon miss Universum eller tv-hallåa...

Sten Axelsson hade en sista fråga till eleverna innan han avslutade förmiddagen.

- Tror ni att ni funderar i lite andra banor om hur ni behandlar kompisarna nu?

Svaret blev unisont och positivt.

LENA RELTE

Mer läsning

Annons