Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Steget mot ett friskare liv

Annons

Det var i mars 2005 som företaget inledde projektet tillsammans med Previa.

Framgångsmetoden, efter en modell som kallas Tidig rehab, byggde framför allt på enskilda samtal i syfte att synliggöra varje enskild person för att se vad han eller hon behövde ha hjälp med för att må bättre. Rehabsköterskor och platschefer var viktiga kontaktpersoner.

De enskilda samtalen öppnade i många fall upp för en dialog med ett bredare perspektiv, där man talat om arbete, fritid och hälsa och hur det ena och det andra påverkar varandra.

Och ibland har det tagit tid att ringa in orsakerna.

För till exempel en chaufför på Poståkeriet som inte mådde så bra verkade problemet till en början mest handla om värk i ett knä.

Efter ett tag kom det fram att han led av stora sömnbesvär.

Han fick professionell hjälp och blev genast bättre.

- Den personen hade ingen sjukfrånvaro, men det gäller att mota Olle i grind och det har lyckats i många fall under projekttiden. Vi vet att ett litet problem är mycket lättare att göra något åt än ett stort, säger Glenn Hamberg, personalchef på Poståkeriet åkeriområde Mitt vid regionkontoret i Borlänge.

Projektets målsättning var att sänka sjukfrånvaron och sedan försöka hålla den kvar på den lägre nivån.

Det lyckades - till och med över förväntan.

-Den genomsnittliga sjukfrånvaron sjönk från 23,7 dagar per anställd och år till 19,9 dagar på ett år.

-Vår ambition från början var att komma ner till i genomsnitt 20 sjukdagar per anställda och år, så vi är mer än nöjda med resultatet, säger Glenn Hamberg.

Därför har man beslutat att permanenta det nya sättet att arbeta med hälsovård. Allt sedan dess, under cirka ett halvt år, har sjukfrånvaron sjunkit ytterligare, med 1,5 arbetsdagar till 18,4.

Den stora besparingen på nästan fem miljoner kronor grundar sig i ekvationen att varje frånvarodag kostar minst tio procent av månadslönen.

Poståkeriet skulle därmed sparar cirka fem miljoner kronor på att den genomsnittliga sjukfrånvaron minskar med fem arbetsdagar.

Alla anställda och chefer på Poståkeriet var från början positiva till projektet.

- Det är naturligtvis en viktig förutsättning för att lyckas, att det finns en gemensam uppfattning om vad man vill åstadkomma, och tydliga mål. säger Lena Wressel, kundansvarig på Previa och den som ansvarar för projektet.

Lena Wressels och Glenn Hambergs målsättning är nu att behålla, och om möjligt ytterligare förbättra, sjukfrånvarostatistiken på Poståkeriet.

Men det finns naturligtvis en gräns.

- Det är frisknärvaron vi vill ha så hög som möjligt, inte sjuknärvaron. Den som inte mår bra och inte orkar jobba ska självklart stanna hemma och kurera sig, säger de.

Glenn Hamberg pekar på att det också finns andra faktorer som varit viktiga i företagets strävan att sänka sjukfrånvaron.

- En ledare som har förmåga att kommunicera på ett bra sätt med de anställda betyder oerhört mycket på en arbetsplats och därför har vi satsat extra mycket på vårt ledarskap.

-Vi har också andra hälsosatsningar som sponsrade träningskort, konditionspriser och liknande för att öka viljan bland våra medarbetare att behålla hälsan, säger han.

CLAES HUSAHR

Mer läsning

Annons