Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stationsvärdar tar vid när Banverket lägger ner?

Annons

Den förestående nedläggningen av tågklareringen innebär att de sex sista järnvägsjobben vid Ludvika station går förlorade. De resandes möjligheter att ställa frågor till någon fysisk person angående resan blir därmed starkt begränsade.

- Min personal på biljettkontoret har definitivt inte möjlighet att till exempel följa med osäkra resande ut till tåget och sätta dem på rätt stol. De kan inte lämna sina arbetsplatser och springa ute på perrongerna, säger Funke som låter förstå att kvinnorna i "luckan" redan har en servicegrad som är högre än avtalat.

- De hjälper de resande väldigt mycket ändå och i princip fungerar de redan i dag som stationsvärdar. De fixar fram taxibilar, ordnar bussar och står i, berömmer han.

En faktor som talar för att en eller flera stationsvärdar behöver anställas separat är också det faktum att biljettkontoret bara har öppet på vardagar. Under lördagar och söndagar är verksamheten stängd.

Ur det perspektivet är Funke positivt inställd till att det tillsätts särskild personal som får i uppgift att återupprätta den service och hjälpsamhet som järnvägens egen personal tidigare kunde erbjuda tågresenärerna.

- Jag är inte främmande för att anställa en stationsvärd. Men det måste naturligtvis bli en förhandlingsfråga, fortsätter Funke som personligen har ett brinnande intresse för att Ludvika station även i fortsättningen ska vara en öppen och levande station.

- Det var därför som jag beslutade mig för att ta över biljettservicen när SJ drog sig ur. I nuläget blir det inga förändringar men det är svårt att sia om framtiden.

- Om nye SJ-chefen får igenom sina krav när det gäller trafiken med Tåg i Bergslagen blir det inte många tåg att sälja biljetter till. Det tycker jag är mycket illavarslande. Vi kan komma i ett läge där det inte går att fortsätta, varnar Funke.

För övrigt kan han berätta att försäljningen av biljetter till tåg i utlandet har ökat markant på senare tid.

- Vi är nog ganska ensamma om den tjänsten. De ringer från hela landet, till och med från andra resebyråer som i sin tur servar sina kunder med biljetter från oss, slutar Funke.

NLT har sökt Sonja Olsson, chef för SJ-affär i Falun och Tåg i Bergslagens vd, Mikael Prenler. Ingen av dem var anträffbar för en kommentar på onsdagseftermiddagen.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons