Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Staten överlåter flyghaveriutredningen

Annons

Vid de olyckor som innebär en enklare typ av utredning brukar Segelflygförbundet överta haveriutredningarna från Statens haverikommission, detta då de bedöms ha den nödvändiga kompetensen för detta.

Henrik Svensson är segelflyginspektör och ansvarar för säkerheten inom segelflyget i Sverige.

-Det blir jag och flygsäkerhetsmannen Anders Haglund från Borlänge som troligen kommer att utreda olyckan. Anders Haglund bor lämpligt till för att även kunna göra fältmässiga undersökningar. Direkt när vi får ett besked från SHK, Statens haverikommission, så sätter vi officiellt igång med arbetet, men vi har redan nu börjat förbereda utredningen, berättar Henrik Svensson.

Enligt Svensson brukar olycksplanet undersökas på plats när det rör sig om svårare olyckor. I det här fallet bedöms olyckan vara relativt lätt att utreda så därför fraktades planet redan dagen efter olyckan till Gagnefs flygklubb.

Han vill inte spekulera kring orsakerna till olyckan innan utredningen är klar.

-Vi säger ingenting om olycksorsaken innan vi har så mycket fakta som möjligt om hur flygningen genomfördes. Vi kommer att höra piloten, vittnen och sedan blir det eventuellt en teknisk undersökning av flygplanet.

Piloten har tidigare uppgivit att han misstänker att isbildning på vingarna kan ha varit en orsak till haveriet. Och speciella väderförutsättningar kan innebära problem med isbildning för det mindre privatflyget, detta då det bland annat inte har tillgång till avisningsutrustning som på större flygplan.

-Blir det isbildning på vingen blir det en annan profil på vingen och då kanske flygplanet inte flyger på rätt sätt. Hög luftfuktighet kan också ge isbildning i förgasaren till motorn som då inte går riktigt.

Enligt Henrik Svensson varmkörs motorn innan start på motorseglarna och förgasarvärmen används också vid behov innan start. Under starten är förgasarvärmen av för att motorn ska ge full effekt.

Vid extrema väderförutsättningar kan det vara så att dessa åtgärder inte räcker till och då kan det vara nödvändigt för piloten att ställa in flygningen.

-Piloten måste ibland göra bedömningen att det inte går att flyga om väderförutsättningarna inte är de rätta.

Haveriutredningen beräknas ta mellan en och två månader att genomföra.

I hela landet finns det 65 motorseglare av olika typer. Den här aktuella modellen är av en äldre typ men anses som mycket robust och relativt enkel att handha för piloterna.

Fotnot: Svenska Segelflygförbundet är den övergripande organisationen för allt segelflyg inom landet. Även motorseglare hör till segelflyget då dessa flygplan i princip är ett segelflygplan med motor. Läs mer på: www.segelflyget.se

GÖRAN PERSSON

Mer läsning

Annons