Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Starkt om 1600-talet

Annons

1600-talets patriarkala Sverige var ingen dans på rosor om man var finne, kvinna eller något så glamouröst som strykfinne. Med regenten kung Karl IX, som inte pratade så mycket om skola, vård och omsorg eller för den delen integration, fick nysvenskarna från Finland en tuff start i sitt nya land.

Just främlingsfientlighet och småaktighet är ju saker som knappast förändrats nu när vi lever i den upplysta tiden. Men vi har ju vattenklosett nu i alla fall.

Under samma himmel är en mycket finstämd och allvarsam historia som sätter fingret på hur vi behandlar varandra, och på att godhet kan komma i många former.

Men också att kärleken alltid vinner, åtminstone om den är hopplös från början. Ackompanjerad av egenhändigt skriven musik som gör precis det den är menad att göra; förhöja och försköna den bitterljuva historien om familjerna Rämäinen och Porkka.

Yvonne och de andra i ensemblen hade mycket jobb under våren eftersom det var många nya, både aktörer och musikanter.

En av dem var Lars Gyllenvåg, en gammal allsvensk skyttekung, som spelade Armas Rämäinen och han visade gång efter annan att han inte bara har en talang utan minst två. Sofia Bernhardsson var utmärkt som Mirja Rämäinen och man kunde förstå att Staffan Eklunds rollkaraktär föll hårt. Den alltid så utmärkte Torbjörn Korsell gör det bra även detta år.

Kort och gott så är det här en historia värd att se. Med ett helhetskoncept som gör att man både lär sig något och får uppleva hur det faktiskt kunde vara under 1600-talet. Sista föreställningen för året spelas på ondag.

KENNY ERICSSON TÄLLBERG

Mer läsning

Annons