Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ståls lösning av bomeländet misslyckades

Annons

– Det blev för dyrt. Eländet blir kvar och jag har i dag inga idéer hur vi ska lösa det, säger Ståls efterträdare Maria Pettersson (s) som gärna tar emot tips om nya ideer att lösa bomeländet.
När projektet lanserades så gissade man friskt och trodde att en rondell vid riksvägen och en tunnel under järnvägen skulle gå lös på 30 miljoner om man samordnade det med Västerbergslagens Krafts bygge av det nya vattenkraftverket i Ludvika.
– Nu har vi räknat mer noggrant, i det ena alternativet kommer vi upp i 50 miljoner och i det andra i hela 80 miljoner. Så nu har kommunstyrelsens arbetsutskott lagt ned projektet. Det blev för dyrt, säger Pettersson.
Pettersson berättar att man under den så kallade charetten diskuterade på en annan lösning på bomeländet, en rondell vid Lidl och en bro över stömmen ut till nuvarande länsväg 247.
Länsantikvarie Ulf Löfwall såg nyligen positivt Ståls lösning. Miljön runt gamla Ludvika bruk som är av kulturellt riksintresse sedan 1989 och ska skyddas. Det kunde man klara med Ståls idé, däremot troligtvis inte med en viadukt utanför Ludvika herrgård som kom fram under charetten.
Pettersson säger att hon har förståelse för detta argument men hon har inte någon alternativ lösning.
Att kommunen droppar projektet innebär att Västerbergslagens Kraft AB nu ser över tidsplanen för att snabba upp kraftverksbygget.
– Jag fick en första indikation redan i lördags om att det inte skulle gå ekonomisk, säger Tommy Hjort vid kraftbolaget.
Kraftbolaget har inlett en dialog med den tilltänkta aggregatleverantören för att se om det går att snabba på tillverkningen av kraftaggregatet.
Om diskussionen faller ut positivt kommer Västerbergslagens Kraft att på fredag att offentliggöra leverantörer av utrustning till kraftverksbygget.
– Tidigare var vi låsta av tågstoppet vecka 40 nästa år i vår tidsplanering och drifttagning 1 december 2007. Nu vet vi att vi ska köra nuvarande kraftverk till den här tiden nästa år men hur mycket snabbare vi nu kan genomföra bygget vill jag inte ha en uppfattning om idag, säger Tommy Hjort.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons