Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ställverk invigdes i Ställdalen

Annons

Personalen och flera befattningshavare från Banverket fanns på plats för att tillsammans uppmärksamma denna milstolpe i den lokala järnvägshistorien.

Gamla Frövi-Ludvikabanan jämte Bergslagsbanan, delen mellan Ställdalen och Ludvika, har rustats för framtiden.

Det nya signalsystemet uppfyller vida dagens krav på säkerhet och effektiv fjärrtågledning.

Det handlar om ett stort etappindelat projekt som har tagit cirka fem år i anspråk.

- Vi började med första etappen från Frövi till Lindesberg 1998. Sedan har vi arbetat oss norrut hela tiden, berättar projektledare Samuelsson.

Utbyggnaden i sista etappen, sträckan Kopparberg-Ludvika har varit mycket intensivt under sommaren. I Grängesberg har åtta spårväxlar bytts ut och trimmats in inför premiären med det nya tågledningssystemet.

Där har, liksom i Ställdalen och vid flera platser längs banan, byggts nya teknikhus som rymmer datorer, kretskort och all annan digital utrustning.

- I dag stänger vi av det gamla mekaniska Siemensställverket från 50-talet.

- Det är det sista kvarvarande i sitt slag i hela landet på trafikerade banor, fortsätter Samuelsson.

Det var meningen att det nya digitala ställverket vid Ställdalens station skulle tas i bruk vid middagstiden i går men inte förrän klockan 19.00 kunde fjärrledningscentralen i Hallsberg ta över ställverket.

Övertagandet kom att sätta punkt för projektet samtidigt som det innebar startskottet för den nya trafikledningen.

- Nu lägger vi ned tågledningen i Skogstorp och flyttar över all verksamhet till fjärren i Hallsberg, slutar projektledaren.

Vid festligheten medverkade också bland andra platschefen för Banverket produktion i Ludvika Håkan Georgsson från Ludvika, och arbetschefen Per-Erik Bodin från Banverket, mellersta regionen i Gävle.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons