Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ställer inte dalfolket upp faller projektet

Annons

Han var en av många som i går pekade på att invånarna är de viktigaste ambassadörerna.

Dalarna ska ha 300 000 invånare. Det är målet. Då krävs i runda slängar att 25000 fler flyttar hit, än som flyttar härifrån.

I juni samlades länets ledande politiker, tjänstemän och företagare för att ringa upp folk och locka dem att flytta till Dalarna. Själva beskriver Region Dalarna ringkampanjen som oerhört lyckad, med tips på 2 000 nya invånare, varav en del redan flyttat hit.

I går var det dags för Bilden av Dalarna, del 2. En seminariedag där frågan om varumärket Dalarna stod i fokus. Många framstående föreläsare och deltagare kom, företrädesvis från näringslivet.

Peter Blid från Temo berättade om den undersökning av svenskarnas syn på Dalarna som gjorts.

- Åtta av tio har en positiv bild av Dalarna, vilket är otroligt bra sett med Temoglasögon. Jag tror, utan att vi har belägg för det i undersökningar, att få län kan komma i närheten av de siffrorna.

Dalarna förknippas med dalahästar, skidor, vackert landskap och natur, midsommar och midsommarfirande. Ett turistområde.

Något som kan vara ett problem.

- Ett exempel är Skottland, ett turistområde som uppfattas som att det har stannat på 1800-talet. Framgångsrikt när det gäller att locka turister, men knappast den bild vi vill ha om vi vill få folk att flytta dit, sade Simon Anholt.

Men det kan också vara en fördel.

- Det är ofta turister som säljer stället till andra. Många som väljer att flytta eller etablera sitt företag på ett annat ställe, har ofta först varit där som turist och fått en positiv syn. Ni i Dalarna ligger väldigt bra till. Ni har gjort ett jobb inom Bilden av Dalarna som få andra, sade Bo Söderström från Sveriges rese- och turistråd.

Att Dalarna är ett starkt och bra varumärke var alla överens om. Men varför flyttar då inte fler hit?

- Man hittar studier och kärlek någon annanstans. Det tror jag styr mycket, säger Sven Andersson, vid Region Dalarna.

- Många ser nog Dalarna som en begränsning när det gäller att göra karriär, säger Jan Treffner, varumärkeskonsult vid Öhrlings Pricewaterhouse Coopers.

- Jobben. Bilden av Dalarna är starkt kopplad till turism och kultur, mindre till konkreta jobb, säger Peter Blid.

- Många ser nog Dalarna mest som ett exotiskt semesterparadis, säger Bo Söderström.

- Jag vet många ickemasar och ickekullor som skulle vilja flytta hit. Men de måste ha jobb. Finns jobben tror jag många kommer att flytta hit, sade Rolf Andersson, driftansvarig för Clas Ohlson.

TV4:s nyhetsankare Lasse Bengtsson var dagens moderator - med starka kopplingar till länet.

- Min mamma föddes vid maj-stången i Hjortnäs, och jag har själv lärt mig att dansa på Hjortnäs brygga.

Han var också inne på varför folk inte flyttar till länet.

- Lyssnar jag på min dotter och son så är det för att det inte finns tillräckligt med kul grejer att göra och för dåligt med utbildningsmöjligheter. Att Leksand förlorar hela tiden gör det än tristare, säger Leksandssupporter Bengtsson.

Anders Ahlgren sammanfattar kraven för att få fler att flytta hit:

- Attraktiva bostäder, jobb och bra kommunikationer.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons